לוגו האתר יום אחד - מעבר לדף הבית

עולמן המסתורי של המאיקו והגיישה

בסמטה צרה וציורית ברובע גיון בעיר קיוטו השלווה, בבית יפני עתיק בן 100 שנה, נמצא סטודיו AYA. משמעות המילה AYA ביפנית, צבע או עיצוב.

הסטודיו נפתח בשנת 2004. תחילה הגיעו אליו מרחבי המדינה בלבד, על מנת להתלבש ולהתאפר כאחד מסמלי התרבות האייקונים של יפן מאיקו או גיישה. במרוצת השנים ובזכות החשיפה ברשתות החברתיות, החלו גם תיירים להגיע אל הסטודיו. צוות ידידותי של מלבישה, מאפרת וצלמת מעניקות למבקרים בתיאום מראש, חוויה ייחודית ומעוררת השראה של תרבות האירוח היפנית ומסורת היופי הייחודית.

שחף התוודעה אל המקום דרך סרטון טיקטוק אקראי. היא נשבתה ביופיה של דמות המאיקו המאופרת ובחרה בחוויית Aya Mayko כמתנת יום הולדתה השבע-עשרה.

ימים אחדים לפני המועד הזמנו עבורה תכנית הכוללת איפור, הלבשה, צילומי סטודיו ויציאה לצילומים עצמאיים ברובע העתיק והמיוחד. כפיר בחר להצטרף לחוויה בלבוש סמוראי.

במשך שעה ארוכה תחת ידיהן המסורות של צוות הסטודיו, נרקם חלומה של שחף והפך לרגעים בלתי נשכחים של יופי ואושר צרוף.

להתאפר ולהתלבש כמאיקו
שלוש שעות של חוויה ייחודית

קבלת פנים בסטודיו

התעוררנו מוקדם בבוקר נרגשים, לאחר ארוחת בוקר מפנקת, צעדנו ברחובות העיר העתיקה והקסומה אל רובע גיון הסמוך למלון  MASTAY בו שהינו. חלפנו על פני מקדשים הטובלים בחורש ירוק ורענן, לאחר גשמי הטייפון העזים, חצינו את Maruyama Park הציורי והגענו נרגשים לסטודיו כעשר דקות לפני שעת הפגישה המיועדת. Akiko קידמה את פנינו בחיוך. חלצנו את נעלינו והנחנו אותן בארון הקטן בכניסה לבית כמוקבל ברחבי יפן. שם הובלנו לחדר המתנה קטן והושיבו אותנו על כריות דקות מסביב לשולחן תה נמוך.

דקות אחר כך, אקיקו שבה אלינו. היא הושיטה לשחף ולכפיר חוברת ובה צילומים שונים של תלבושות גיישה, מאיקו וסמוראי, היא הזמינה אותם לבחור את סגנון הצילום המועדף עליהם.  

לאחר שהם עשו את בחירותיהם, עברנו אל חדרי ההלבשה.

תהליך המהפך למאיקו

צעירה חייכנית וידידותית הציגה את עצמה בפנינו, "ברוכים הבאים" אמרה בקולה העדין "שמי Mirai" היא הצביעה על תג שמה. היא ליוותה את שחף אל חדר הלבשה קטן והניחה בידיה סט הלבשה תחתונה מאריג לבן ושקוף הנקרא Nagajuban, וגרבי טאבי לבנות, אלו הן גרבים עם הפרדה בין הבוהן לבין שאר האצבעות. את בגדיה הכנסנו ללוקר קטן.

משם עברנו אל חדר האיפור.

בשעה שחלפה שחף עברה מהפך מדהים.

תחילה, פניה היפות נצבעו בקפדנות בצבע לבן רטוב, מעל מיראי טפחה בעזרת כרית איפור רכה, אבקה לבנה כדי לשוות לאיפור מראה מאט. מוקדם יותר אקיקו הסבירה לנו שכל האיפור נעשה במוצרים טבעיים על מנת למנוע תגובה אלרגית. כך שיכולנו להיות רגועות מול כמויות האיפור האדירות בהן נצבעו פניה, צווארה וחלקו העליון של גבה של שחף.

שחף חייכה מבעד למראה באושר, לרגע היא נראתה כמו רוח רפאים חיוורת.  מיראי המשיכה לטפוח על פניה והפעם הוסיפה גוון מעט ורדרד לאבקה הלבנה.

בהמשך, אופרו עיניה הגדולות של שחף ותחת ידיה המוכשרות של מיראי הפכו לעיני מאיקו צעירה ואלגנטית. שפתיה נצבעו באדום עז.

כשמלאכת האיפור תמה. מיראי עטפה את שיערה של שחף ברשת והצמידה אותה היטב בעזרת סיכות בובי. מתוך הרשת היא הוציאה קצוות שיער קטנות והניחה על ראשה של שחף, פאה שחורה גדולה וכבדה המוחזקת באמצעות שלד מתכת דק. את קצוות השיער הטבעי שהשאירה מחוץ לרשת היא סירקה תוך כדי הצמדתן על גבי הפאה המלאכותית וכך יצרה אשליה שהפאה היא למעשה שיערה של שחף.

היא ריססה מעט ספרי שחור על שיערה הבהיר וטשטשה את הבדלי הצבעים בין הפאה לשיער האמתי. לסיום, מיראי קשרה סרט אדום על התסרוקת והביטה ביצירתה בסיפוק רב.

בשלב זה כבר לא הכרתי את דמות הנערה הניבטת מולי במראה. שחף הסתובבה לאיטה מולי, עיניה קרנו באושר.

תהליך ההלבשה של בגדי המאיקו

מיראי קשרה סביב מתניה של שחף חגורה רחבה וצמודה. "אני לא נושמת" שחף לחשה לי בעוד מיראי מלבישה אותה בחצאית אדומה ומעליה חולצה לבנה דקה.

התלבושת העוטפת היטב את גופה אפשרה כעת לשחף לנוע בתנועה עדינה בלבד. מיראי הובילה אותנו אל חדר ההלבשה הראשי. על קולבים גדולים היו תלויים מגוון עצום של קימונו בצבעים עזים ויפים. שחף בחרה בקימונו משי עם רקע אדום עז ופרחוני.

באצבעות מיומנות מיראי הצמידה את הלבוש אל גופה הצעיר של שחף, כמו בקיפולי אוריגמי עדינים, היא קיפלה את הבד הארוך אל תוך חגורה רחבה נוספת. כעת היה על שחף לבחור אובי-אבנט גדול ורחב. היא הביטה על המדף, עיניה תרו אחר אבנט מתאים לקימונו שלבשה. המדף היה עמוס במבחר רב של אובי צבעוניים ויפים והבחירה הייתה קשה. לבסוף, היא ביקשה את עזרתה של מיראי שהמתינה בסבלנות. היא חייכה והציעה לה שתי אפשרויות מועדפות. שחף בחרה באובי מוזהב ועדין למראה. הוא הוצמד למותניה והודק היטב. לאחר מכן, שחף בחרה רצועת פרחים אשר הוצמדה גם היא אל האובי.

כעת היה על שחף לבחור את גוון הפרחים שיוצמדו לשערה. מיראי עיטרה בעדינות את התסרוקת שלה בפרחים והוסיפה סילבר בירה, קישוט מתכת כסוף וארוך המשתלשל משיערה.

קישוטי פרחים וקישוט בירה כסופה על פאת המאיקו
קישוטי פרחים וקישוט בירה כסופה על פאת המאיקו

לסיום התהליך, מיראי הגישה לשחף אוקאובו, סנדלי עץ גבוהות, ותיק עשוי מסלסלה משולבת בבד.

בתיאום מושלם,  יוקיקו הצלמת נכנסה לתא הלבשה והביטה בשחף בחיוך, היא הזמינה אותנו להצטרף לכפיר אשר כבר עטה את קימונו הסמוראי וסיים סידרת צילומים.

יוקיקו הקדישה תשומת לב רבה לצילומים. שחף קרנה מאושר והרגישה בנוח במחיצתה. לאחר סדרת צילומים שנמשכה כחצי שעה, יצאנו להצטלם באופן עצמאי ברחובות הסמוכים.

I will think of you every time I need to be reminded that there is beauty and goodness in the world.

Memoirs of a Geisha" by Arthur Golden"

כששבנו לסטודיו, שחף שטפה את פניה ובתוך דקות ספורות חזרה למראה היומיומי שלה.

בחדר ההמתנה, קיבלנו את אלבומי התמונות והדיסק און קי. ורגע לפני שנפרדנו מצוות סטודיו AYA, הן העניקו לה ציפור אוריגמי לכבוד יום הולדתה.

לאמנות האוריגמי משמעות רבה בתרבות היפנית, אחד מקיפולי הנייר החשובים הוא ציפור העגור המסמל במסורת היפנית חיים ארוכים, אושר, תקווה והגשמת חלומות.

המסורת התרבותית המרתקת של יפן

על אוקייה, מאיקו, גיישה ומה שביניהם

תהליך הפיכתה של שחף למאיקו סיקרן אותנו באשר לחייהן וככל שהעמקנו לחקור אחר אורח חייהן, עולם מדהים ומסקרן נחשף בפנינו, שזור בחוקים נוקשים ובקודים חברתיים ברורים.

מה זה אוקייה?

אוקייה זהו בית לינה יפני בו גרה מאיקו או גיישה המקיימת את ה- 'nenki' שלה, כלומר החוזה בין הגיישה לבין האוקייה שלה. האוקיה ממן את צרכיהן ואורח חייהן של המתלמדות הצעירות, הן מקבלות קימונו ואיפור, מימון להוצאות הנסיעות למספרה ועלויות אימון בכיתות הלימוד.

כדי להפוך להיות גיישה, הנערה צריכה להתקבל לאוקייה באופן חוקי.

הנערות מגיעות לאוקייה בטרם מלאו להן חמש-עשרה שנה, מתוך תפיסה שתהליך הכשרת הנערות אורך זמן רב, למעשה כל חייהן יהיה עליהן ללמוד ולהשתפר בהלכות הנימוסים והאומנות שלהן וככל שהן מגיעות בגיל צעיר יותר כך ייטב.

בעבר, נמכרו ילדות בגילאי חמש-שבע לבתי הגיישות. האונקסאן, אם הבית הייתה הופכת להיות אפוטרופוסית חוקית של הילדה, דואגת להכשרתה וללימודיה כגיישה ומשעבדת אותה בחובות כבדים על הוצאות לבושה ומחייתה. תהליך הכשרתן היה יקר מאוד והמאיקו הייתה מחזירה את חובה מהכנסותיה. לעיתים המשיכו השילומים לאחר שהפכה המאיקו לגיישה, ורק לאחר שהחוב שולם במלואו הייתה הגיישה רשאית לעזוב את הבית ולעבוד באופן עצמאי.

למרבה המזל, כיום הנערות אינן מחויבות להפוך לגיישות.

מי הם הבעלים של האוקייה?

לבעלות האוקייה קוראים אונקסאן, בתרגום מיפנית: אמא. היא מתפקדת כאמא שנייה ואחראית ללמד ולאמן את המתלמדת הצעירה, שנמצאת תחת אחריותה עד אשר היא תוכר כגיישה. האונקסאן מנהלת את חשבונותיה ודואגת לכל מחסורה. לקשר בין הנערה הצעירה לבין האונקסאן שלה חשיבות עצומה לעתידה.

הנערות הנוספות אשר חיות תחת אותה קורה, הופכות להיות אחיותיה של המתלמדת הצעירה ועליה לנהוג בצייתנות, לכבד את אחיותיה הבכירות ואת חוקי הבית.

את הגיישה ניתן לאמץ באופן חוקי כיורשת של האונקסאן. היא תוכל להמשיך ולחיות באוקייה בדרך קבע. כל הוצאותיה ימומנו על ידי הבית והכנסתה תועבר לאוקייה ותממן את כל עובדי משק הבית.  כאשר האונקסאן שלה תלך לעולמה, הגיישה המאומצת תירש את רכושה ותהפוך בעצמה לאונקסאן.

מי היא מאיקו?

מאיקו היא מתלמדת במהלך הכשרתה להיות גיישה, היא לומדת מגוון אומניות הבמה, מתאמנת ומשכללת את כישוריה כאשת שיחה מתוחכמת. טווח הזמן להכשרתה אורך כחמש שנים.

מה פירוש השם מאיקו?

השם מתייחס לאומנויות הבמה, פירוש המילים מהשפה היפנית: הילדה הרוקדת. מאי-רוקדת, קו-ילדה.

מי היא גיישה?

גיישות הן אומניות מקצועיות הרשומות באגודות גיישות רשמיות. עיסוקן המסורתי הוא לבדר גברים במסיבות של אנשי עסקים, במסעדות או בתי תה.

פירוש של המילה היפנית גיישה "איש אמנות". גיי-אומנות, שה-אדם או עושה. בניב המקובל בעיר קיוטו, הגיישה נקראה גייקו.

שירה, ריקוד ונגינה בכלי הנקרא samisen, ויכולת לייצר שיחה מתוחכמת הם כישורים הכרחיים עבור הגיישה. גיישות רבות מיומנות גם בסידור פרחים, בביצוע טקס התה או בקליגרפיה.

כיצד ניתן להבחין בין מאיקו לבין גיישה?

המאיקו נבדלת מגיישה בגילה הצעיר, בלבוש ובכישורים.

מאיקו היא נערה אשר מתחילה את הכשרתה לרוב בגיל חמש-עשרה, במהלך חמש שנים היא תרכוש מיומנויות רבות ביניהן הלכות נימוסין, כישורים חברתיים הנדרשים לביצוע תפקידה כגיישה, שירה, ריקוד ונגינה.

לבושה של המאיקו צבעוני, תוסס ומשקף את גילה הצעיר והרענן. הוא מסיט את תשומת הלב מהעובדה שהיא חסרת ניסיון.

סגנון האיפור שלה. מעיד גם הוא על מעמדה ונעוריה. היא תשאיר מרווח קטן בין קו השיער לעור המאופר באבקה לבנה. היא תמשח גוון אדום עז סביב עיניה ותמשח באודם רק את שפתה התחתונה. את לחייה היא תפדר בסומק ורדרד. את שיערה הטבעי תאסוף לתסרוקת מוקפדת הנקראת תסרוקת הוורשינובו, אותה תעטר בעזרת קישוטי שיער צבעוניים עם מוטיבים של פרחים המשתנים מדי חודש. לקישוט המתכת הארוך המשתלשל משיערה קוראים בירה.

לקימונו המשי שלה, שרוולים ארוכים במיוחד וצבעיו עזים. חלקו האחורי יציג את צווארה העדין והחשוף, צבעו של הצווארון אדום, האובי שלה, ארוכה וצבעונית. לרגליה היא נועלת אוקובו, סנדלי עץ עם עקב גבוה.

הגיישה לעומתה, אישה שסיימה את הכשרתה, והוכרה כגיישה. היא מיומנת באומנויות המסורתיות ומסוגלת לייצר שיח מתוחכם. לגיישה מלאו עשרים שנה, לבושה אלגנטי בגוונים עדינים. פניה לבנות לחלוטין ללא מרווח בין קו השיער לאיפור, שפתייה משוחות באודם אדום. והיא מורחת מעט מאוד צללית אדומה בעיניה. היא אינה משתמשת בסומק ועל ראשה היא עוטה פאה. לתסרוקת שלה קוראים תסרוקת השימאדה. את הפאה מעטר מסרק פשוט בלבד.

היא עוטה קימונו פשוט בעל גוונים עדינים, חלקו האחורי מציג צוואר ענוג, לצווארון שלו צבע לבן. האובי שלה קצר ולרגליה היא נועלת זורי, סנדלים נמוכות.

מהם תנאי הקבלה להכשרה כמאיקו

בימנו מועמדת להיות מאיקו חייבת להיות נערה יפנית שסיימה את חטיבת הביניים, בגילאי חמש-עשרה עד שש-עשרה ושיש לה שיער שחור.

חלק מבעלות האוקייה דורשות היכרות מוקדמת עם הנערה, לעומת אחרות, המעודדות בנות להגיש את מועמדותן באמצעות דואר אלקטרוני או טלפון. הנערות נדרשות לשלוח את תמונתן, למלא טופס הרשמה ולצרף את אישור ההורים שלהן.

מי מחליט מתי מאיקו הופכת לגיישה?

כעבור חמש שנות הכשרה, כשהנערה כבת עשרים, המורה שלה ובעלת האוקייה, מחליטות האם ניתן למאיקו תואר גיישה. למעשה אין מבחן רשמי. הנערה צריכה לגלות שליטה מלאה בביצוע ריקוד “Kurokami” ובשאר המיומנויות שהוכשרה להן.

האם הגיישה עובדת בתעשיית המין?

קיים בלבול בקרב זרים הטועים לחשוב שגיישה עוסקת בזנות. הגיישות כבנות לוויה לגברים, התמחו אך ורק באומנויות יפניות מסורתיות בניגוד לקורטיזניות אשר נתנו מחסדיהן תמורת תשלום. המונח קוֹרטיזָנה, לקוח מהשפה האיטלקית ומתייחס לסוג של אמניות-בדרניות-מארחות וזונות צמרת. בשנת 1956 נחקק ביפן חוק האוסר עיסוק בזנות.

הגיישה אינה מקיימת מערכת יחסים מינית עם לקוחותיה, היא עשויה לפלרטט עימם אולם היא מחויבת לשמור על כללי האגודה המחמירים אליה היא משתייכת.

כפי הנראה, הקונוטציה של גיישה כזונה החלה ביפן שלאחר המלחמה, כאשר עובדות בתעשיית המין הציגו את עצמן בפני חיילים זרים בתור גיישות.

למעשה, הגיישות זוכות לכבוד רב ונחשבות לאמניות חשובות בתרבות המסורתית.

מאיקו מחזיקה מניפת נייר מוזהבת
 איפור: Mirai Sawada, צילום: Yukiko Takazawa

הצד האפל בעולמן של המאיקו

התעללות מינית בעולם הגיישות
עדות של מאיקו לשעבר

ב- 26 ביולי, 2022 ציוץ בחשבונה הפרטי של Kiritaka Kiyoha, מתלמדת לשעבר באחד מבתי הגיישות, חשף התעללות מינית בעולמן של המאיקו.

הציוץ הוא עדות קשה של מאיקו לשעבר, לפגיעה המינית שעברה כאשר הייתה בת שש-עשרה בלבד. קיריטאקה כתבה בגילוי לב ובאומץ רב מתוך נחישות לחשוף את ההתעללות והניצול בעולמן הזוהר של הגיישות. היא זעזעה אלפים ביפן אשר האמינו שאירועים אלו עברו, חלפו מעולמם.

ציטוט מתוך הציוץ שלה בטוויטר:

"זה אולי נמחק מהעולם הזה, אבל זו המציאות של מאיקו. בגיל שש-עשרה, הוכרחתי לשתות כל כך הרבה אלכוהול בכמות שאפשר היה לרחוץ בה, אחר כך אולצתי להשתתף ברחצה מעורבת עם הלקוח (למרות שניסיתי בכל כוחי לברוח).

הייתי רוצה שתשקלו מחדש האם זו באמת תרבות מסורתית…" היא כתבה וצירפה תמונות מערב האירוע.

רגעים אחר פרסום הציוץ, התגובות לא אחרו להגיע. חלקן אוהדות ותומכות והאחרות עוסקות למרבה הצער בהאשמת הקורבן.

מאיקו אוחזת בידיה שמשיה אדומה
 איפור: Mirai Sawada, צילום: Yukiko Takazawa

She paints her face to hide her face. Her eyes are deep water. It is not for Geisha to want. It is not for geisha to feel. Geisha is an artist of the floating world. She dances, she sings. She entertains you, whatever you want. The rest is shadows, the rest is secret.

Memoirs of a Geisha" by Arthur Golden"

התעללות מינית היא פשע נורא שאין לו מקום בחברה. אני מקווה שהדיון הציבורי יוביל לשיפור במערכת החינוך לחברה שוויונית ולתמיכה בקורבנות.

אולי יעניין אותך גם...

אישה מקומית מקהילת הנשים הצוללות צלילה חופשית באי ג'ג'ו שבקוריאה

האי ג'ג'ו – אומנות הצלילה החופשית של נשות הים

באי ג'ג'ו הסמוך לחופיה של קוריאה הדרומית, התפתחה לאורך השנים קהילת נשים המכונות "האניאו" נשות הים. הן פיתחו מסורת צלילה חופשית לעומק ולצידה התפתחה מסורת ותרבות מרתקת הנמצאות בסכנת העלמות.
מי הן נשות הים המסתוריות? קראו במאמר

לקריאת המאמר המלא ←
אומיירה סנצ'ז כפי שהוצחה לפני מותה על ידי הצלם הצרפתי פרנק פורנייה

קולומביה – הטרגדיה בעקבות התפרצות הר הגעש רואיז

סיפורה הטראגי של הנערה הקולומביאנית אומיירה סנצ'ז בעקבות התפרצות הר הגעש בשנת 1985 הסעיר את העולם כולו. הצלם הצרפתי פרנק פורנייה הנציח אותה במצלמתו שעות אחדות לפני מותה. תמונתו האייקונית משמרת את זכרה ומספרת את הטרגדיה שלה ושל כפרה.

לקריאת המאמר המלא ←
החז'נה החצוב בסלע הורדרד-אדמדם

אל אוצרותיה הקדומים של ירדן

מסע בעקבות תרבות עתיקה, אשר נעלמה אל חולות הזמן. הנבטים, שבט נוודים מסתורי שנדד וסחר לאורך דרך הבשמים והותיר אחריו את אחד המקומות היפים בעולם, העיר האבודה פטרה.
התחקינו אחר עקבותיהם המרתקים, בשמורת ואדי רם היפיפייה, דרך סיק אל בריד ופטרה, העיר באדום.

לקריאת המאמר המלא ←