לוגו האתר יום אחד - מעבר לדף הבית

זנזיבר – גן העדן במזרח אפריקה

חודש אוגוסט התקרב. "אמא, בבוקר בת המצווה שלי, אני רוצה להתעורר במקום אקזוטי" לחשה לי שחף, היא כרכה את זרועותיה סביב צווארי והביטה בי נרגשת.

"מקום אקזוטי" חייכתי לעצמי.

שעות אחדות אחר כך כבר קיבלתי לתיבת המייל שלי, כרטיסי טיסה לחופשה קסומה בזנזיבר.

עלינו נרגשים לטיסת ארקיע. בסמוך לנחיתה, צוות הדיילים בירכו את שחף לכבוד חגיגת בת המצווה שלה. הנוסעים מחאו לכבודה כפיים.

נחתנו בשעת ערב מאוחרת. שדה התעופה היה חשוך. עמדנו בתור הארוך שהשתרך במחלקת ההגירה. נדמה היה שחזרנו בזמן, שדה התעופה הישן והמוזנח היה עמוס לעייפה במבקרים. לבסוף הגיע תורנו. היינו עייפים ומותשים אך עדיין ציפתה לנו נסיעה ארוכה לאזור הצפוני של האי.

כאשר יצאנו החוצה, ההסעה כבר המתינה לנו. כעבור שעה, הגענו למלון שלנו.

ירדנו בסקרנות מההסעה ונכנסנו פנימה אל אולם הקבלה הגדול של מלון Essque Zalu Zanzibar. המקום היה כה יפה ומפואר. זכינו לקבלת פנים חמה ומרגשת. הם שידרגו לנו את החדרים לסוויטות עם נוף לים. הם בררו אם הספקנו לאכול, והזמינו אותנו לאכול ארוחת ערב מאוחרת. השף התעניין מה הילדים אוהבים לאכול ומיהר לפנק אותנו בארוחה משביעה וטעימה להפליא, לפני שסוגרים את המסעדה.

מאוחר יותר, הגענו לחדרינו. המיטה של שחף קושטה בפרחים אדומים. הופתענו מהמחווה המרגשת.

"מחר שחף תתעורר במקום אקזוטי ומיוחד במינו!" חשבתי באושר.

Hakuna Matata

בשעת בוקר מוקדמת, המדריך אסף אותנו ליום עמוס וגדוש חוויות.

הוא פתח את הבוקר ב- Hakuna Matata ובשירת Jambo Bwana.

מקור הביטוי "האקונה מאטאטה" בשפה הסוואהילית.

האקונה פירושו "יש/אין" או "לא", ומאטאטה היא צורת רבים של "צרות" או "הסתבכות".

ניתן להגדיר זאת "אין צרות" או "הכל בסדר".

הביטוי האקונה מאטאטה מבוסס על עיקרון הפילוסופיה של אובונטו. פילוסופית עמי הבנטו אשר התיישבו במדינות הדרומיות של יבשת אפריקה (האובונטו היא פילוסופיה אתית-הומניסטית המתמקדת באמון ובקרבה שבין כל אדם לרעהו).

מאז שפרץ לאקרנים שובר הקופות ההוליוודי מלך האריות, הביטוי האקונה מאטאטה נוטה להיות בשימוש נפוץ יותר בקרב תיירים בעוד שקהילות דיבור סווהילית מעדיפות ביטויים אחרים כמו "חמנא שידה".

Jambo Bwana

טעימה מגן עדן אקזוטי

זנזיבר, ארכיפלג יפיפה באוקיינוס ההודי, המרוחק כ- 35 ק"מ מחופי טנזניה שבמזרח אפריקה.

בשטחה של זנזיבר נכללים שני איים מרכזים:  Pemba ו- Unguja ומספר איים קטנים יותר.

באיים ניכרת השפעת שילוב התרבויות השונות אשר שלטו באזור לאורך ההיסטוריה המרתקת שלה. הגיעו אליה הערבים, הפרסים, ההודים, הפורטוגלים והבריטים.

סירת דאו
סירת דאו

חופי זנזיבר מוכרים בזכות החולות הלבנים ומי טורקיז צלולים המהווים גן עדן לצוללנים וחובבי שנורקלינג. בשטחה יערות גשם ושמורת יער מנגרובים המהווים בתי גידול למינים רבים של חיות בר חלקם על סף הכחדה כמו קוף קולומבוס זנזיברי.

באי האסירים, ניתן לבקר במרכז שימור צבי ענק. ולפסוע ברחובותיה ההסטורים של סטון טאון.

ענף גידול התבלינים, זיכה אותה בכינויי "אי התבלינים". במהלך הביקור באי, ניתן לסייר במטעי התבלינים וללמוד מקרוב על גידולי ציפורן, אגוז מוסקט, פלפל שחור, הל, כורכום וקינמון. היא מוכרת גם בזכות הפירות הטרופיים הטעימים והעסיסיים שלה.

ההיסטוריה של זנזיבר

לאי היסטוריה עשירה ומרתקת. תיעוד ארכאולוגי, מעיד שזנזיבר מיושבת מעל עשרים אלף שנה.

בתחילת האלף הראשון לספירה, התיישבו בזנזיבר דוברי בנטו. הם עסקו בחקלאות ודייג ויצרו קשרי מסחר עם תושבי היבשת.

במאה התשיעית, פעלו סוחרים סוואהילים כמתווכים עבור סוחרים מארצות רחוקות, הם סחרו בזהב, שנהב ואמברגירס, המכונה "ענבר אפור" זהו החומר אפור וריחני הנמצא במערכת העיכול של הלוויתנים ששימש בתעשיית הבשמים.

בשנת 1503 הגיעו לזנזיבר הפורטוגלים אשר שלטו בה קרוב למאתיים שנה עד אשר בשנת 1698 איבדו את אחיזתם בה לטובת סולטני עומאן. אלו, הכניסו לזנזיבר את גידולי התבלינים, גידולי מזומן (גידולי רווח, יבול חקלאי שמגדלים אותו למטרת רווח),  סחר בשנהב וסחר עבדים מאפריקה.

סחר אדם כבש שיאים במהלך שלטונו של הסולטן מג'ד בן סעיד, אשר ביסס את כוחו בעזרת סחר העבדים ועד מהרה העיר Malindi הייתה הנמל הראשי לסחר בעבדים עם המזרח התיכון.

באמצע המאה ה-19 עברו בנמל כחמישים אלף עבדים מדי שנה. חירותם של רובם נגזלה בידי חמד בן מוחמד בן ג'ומה בן רג'ב אל מורג'בי אשר כונה בקצרה טיפו טיב.

טיפו טיב היה סוחר עבדים ידוע לשמצה ממוצא ערבי וסווהילי.  הוא הוביל משלחות ענק, בנות ארבעת אלפים איש, אל פנים אפריקה, השתלט על כפרים ושווה את אנשיהם, הוא הוביל אותם ביחד עם שנהב לזנזיבר ומכר אותם ברווחים נאים. עד מהרה הפך לאחד האנשים העשירים ביותר בזנזיבר ולבעלים של מטעי תבלינים רבים ועשרת אלפים עבדים.

עם מותו של הסולטן מג'ד בן סעיד, הערימו הבריטים לחצים רבים על יורשיו לביטול סחר העבדים. לאחר תהליך של שנים אחדות בוטל לבסוף סחר העבדים.

בשנת 1890 זנזיבר הפכה להיות מדינת חסות בריטית. היא ניהלה שלטון אוטונומי עד 1896 כאשר חאליד בן ברגוש ירש את השלטון בניגוד להסכמת הבריטים.

ב- 27 באוגוסט 1896 הפגיזו ספינות הצי המלכותי את ארמון הנשיאות. תוך 38 דקות הוכרזה הפסקת אש. אירוע זה זכה לשם מלחמת אנגלו-זנזיבר ונכנס להיסטוריה כמלחמה הקצרה ביותר בתולדות האנושות.

ב- 10 בדצמבר 1963, זכתה זנזיבר לעצמאות מלאה מידי הבריטים.

חודש לאחר מכן, פרצה מהפיכת זנזיבר העקובה מדם. אלפים נהרגו, אחרים גורשו. בעקבות המהפכה הוקמה הרפובליקה של זנזיבר.

כיום, מעמדה הרשמי של זנזיבר הוא כאזור חצי אוטונומי של טנזניה. השפות הרשמיות הן קיסוואהילי, אנגלית וערבית. האיסלם היא הדת השלטת, כתשעים אחוז מאוכלוסייתה מוסלמים, היתר נוצרים, הינדים ובני דתות ילידיות.

תרבות

תרבותה הרב-גונית של זנזיבר הושפעה מהפרסים, מהערבים, מהפורטוגלים ומתושבי יבשת אפריקה.

סטון טאון, העיר העתיקה של זנזיבר סיטי, בירת זנזיבר, אתר מורשת עולמית ועיר הולדתו של פרדי מרקורי, הסולן המפורסם של להקת קווין.

הארכיטקטורה הייחודית שבעיר מעידה על ההיסטוריה המרתקת שלה. בתיה כוללים חדרים פתוחים, דלתות עץ מגולפות, טרסות מוגבהות, מגדלים מעוגלים ומבנים מאבן אלמוג.

זנזיבר – אתרים מומלצים לביקור

הפארק הלאומי Jozani Forest

הפארק הלאומי הראשון והיחיד של זנזיבר, נמצא ביער ג'וזאני.  הוא ממוקם כ- 35 ק"מ דרום-מזרח לעיר הבירה, זנזיבר סיטי. בשטחו נכללים יער גשם טרופי, יערות מנגרובים וביצות מלח. בפארק מגוון בתי גידול טבעיים ומלהיבים של זנזיבר. זהו מקום מפלט לחיות בר רבות, כולל מינים נדירים, אנדמיים ובסכנת הכחדה.

במהלך הסיור המודרך, לומדים על סגולותיהם הרפואיות של צמחים שונים, על חיות הבר, הציפורים והזוחלים המאכלסים את השמורה.

אחת החוויות המרגשות היא המפגש עם קופי קולובוס אדום זנזיבירי הנדיר, המצוי אך ורק באי הראשי של זנזיבר. מין זה מוכר כמין נפרד (Piliocolobus Kirkii) ואנדמי לזנזיבר.

על פי IUCN, מין זה של קופי קולובוס מוגדר בסכנת הכחדה חמורה. ביקור בזנזיבר אינו שלם בלי לראות את אחד הקופים הנדירים ביותר באפריקה, עם פחות מ-2,000 פרטים שנותרו בעולם!

מינים נוספים של חיות בר שניתן לראות בשמורה הם קופי  גנון סייקס, גלגויים-פרימט, צביון אדרס שהיא מין אנטילופה קטנה, שפני סלע, למעלה מ-50 מינים של פרפרים וכ-40 מיני ציפורים.

מעל ביצת המנגרובים, נבנה שביל המאפשר לחקור את יער המנגרובים ובזמן הגאות, ניתן לראות דגים טרופיים וסרטניים בין שורשי המנגרובים.

קופי  גנון סייקס

מרכז שימור צבים ירוקים
Nungwi Mnarani Aquarium

האקווריום ממוקם על החוף הצפוני ביותר של זנזיבר. באקווריום מתקיים פרויקט חשוב לשימור צבים ימיים והשבתם לטבע. במרכז המבקרים יכולים ללמוד על צבים ירוקים ועל הנעשה בפרויקט הימור. ניתן להיכנס לבריכות צבים ולהאכיל אותם בעלי חסה שהוכנו עבורם על ידי צוות המטפלים. נדרשת זהירות בעת ההאכלה שלא להינשך בטעות.

האכלת צבי ים בבריכת גידול צבים.
האכלת צבי ים בבריכת גידול צבים ב- Nungwi Mnarani Aquarium

ביקור ב- Changuu Island

אי גן עדן קטן, הממוקם באוקיינוס ההודי, ומהווה חלק מרתק בהרפתקה הזנזיברית. הוא ממוקם במרחק הפלגה של כ- 5.6 ק"מ צפון-מערב לסטון טאון. אורכו כ- 800 מטר ורוחבו כ- 230 מטר.

ההפלגה לאי יוצאת מהמזח בסטון טאון ונמשכת כ-25 דקות, אפשר להתמקח על המחיר עם בעלי סירות מקומיים או להזמין דרך חברת טיולים שמחיריה יהיו גבוהים יותר.

עם ההגעה לאי, משלמים 4 דולר ארה"ב דמי כניסה.

שם האי Changuu בשפת הסוואהילי כשמו של הדג השכיח באזור. אולם לאי כינויים נוספים: אי האסירים, אי הסגר ואי הצבים כינוי שהוענק לו בזכות אוכלוסיית צבי הענק של אלדברה.

על אף יופיו הבתולי לאי הסטוריה מזעזעת.

האי לא היה מיושב עד שנות ה- 60 של המאה ה- 19. בתקופה זו, הסולטן מג'ד בן סעיד העניק אותו במתנה לשני בעלי עבדים ערבים. הם השתמשו באי לכליאת עבדים סוררים לפני מכירתם בשוק העבדים בסטון טאון או שליחתם לארצות אחרות.

בשנת 1893, השר הראשון של בריטניה, לויד מתיוס, רכש את האי ותכנן לבנות בית סוהר על המאחז השליו הזה. למרות שעבודות הבנייה הסתיימו ב-1894, בכלא מעולם לא שיכנו אסירים.

הבריטים שחששו מהתפשטות מחלות מדבקות בזנזיבר הסבו את מתקן הכלא לבית חולים, אליו הופנו הספינות שהגיעו לזנזיבר. לאחר סגר שארך כשבועיים, הורשו להמשיך בדרכם. בשנת 1923, הוסב שמו באופן רשמי לאי הסגר.

צילום תקריב של צב
צב ענק של אלדברה באי Changuu

הצבים התרבו במהירות ועד שנת 1955 אוכלוסייתם מנתה כ- 200 פרטים. למרבה הצער, במשך השנים, חלקם נגנבו לסחר בלתי חוקי או למאכל. אוכלוסיית הצבים הדלדלה מאוד ועד 1996 כמעט נכחדו לחלוטין. ממשלת זנזיבר בסיוע האגודה העולמית להגנת בעלי חיים נקטו בפעולות חירום על מנת לשקם את אוכלוסיית הצבים. כעת מונה אוכלוסייתם מעל 100 פרטים. צבי הענק של האי הם השניים בגודלם בעולם, משקלם מגיע ל-250 קילו ואורכם 1.22 הם ניזונים מצמחים ומסוגלים להפיל עצים צעירים כדי לזלול את העלים שלהם. הם מתרבים ללא קושי, אולם הצבים הצעירים מאוד רגישים ועל כן מופרדים למתחם סגור על מנת לאפשר להם לשרוד את השנים הראשונות לחייהם. המבקרים באי יכולים להאכיל את הצבים באוכל מתאים בלבד.

סיור בחוות גידול תבלינים

לא בכדי זנזיבר מוכרת בכינוייה אי התבלינים. בימי הזוהר שלה היא הייתה בירת התבלינים ובימנו היא אחת מיצרניות התבלינים הגדולות בעולם.

היסטוריית התבלינים של האי החלה במאה ה- 16 כאשר הסוחרים הפורטוגלים הביאו עימם תבלינים מהמושבות שלהם בדרום אמריקה ובהודו. התבלינים שימשו ועדיין משמשים לשימור מזון, לתבלון, לצביעת חוטים ובדים, לריפוי ולתעשיית הקוסמטיקה כחומרי ריח.

סיור בעיר העתיקה סטון טאון
והמבצר העתיק "Ngome Kongwe"

לסטון טאון חשיבות היסטורית ואמנותית בהיסטוריה המרתקת של זנזיבר ומזרח אפריקה. העיר משלבת תערובת של אלמנטים ערביים, פרסיים, הודיים ואירופים. אלו מהווים את בסיס התרבות הסוואהילית המקומית.

בשנת 2,000 העיר העתיקה הוגדרה על ידי אונס"קו כאתר מורשת עולמית והסיור ברחובותיה עוקב אחר סיפורם של שליטים אירופאים, סולטנים ועבדים.

אחד המבנים העתיקים ביותר שהשתמרו הוא המבצר "Ngome Kongwe". הסיור במבצר הוא מעין מסע בזמן המספר את סיפורה של זנזיבר בקצרה.  הוא נבנה לראשונה במאה ה- 17 על ידי הפורטוגלים. במאה ה- 18, לאחר גירוש הפורטוגלים בידי הסולטנים העומנים, נבנה מחדש. במהלך המאה ה- 19 המבנה שימש ככלא וכמוצב צבאי.

בשנים 1905-1928, שוב הוסב ייעודו והוא שימש כטרמינל למסילות הברזל. בהמשך הוא שימש כמועדון נשים ובשנות התשעים הוסב למרכז תרבות שמארח פסטיבלים חשובים כמו:  Sauti za Busara ו- Zanzibar International Film Festival

השוק המרכזי Darajani market

שוק דראג'אני, הינו אחד השווקים המרכזים בזנזיבר סיטי, הוא מוכר בשם "שוק אסטלה" על שם הרוזנת אסטלה, אחותו של לויד מתיוס. המקומיים מכנים אותו ""Marikiti Kuu מסווהילית "שוק ראשי."

 הוא ממוקם ברחוב דראג'אני, בשולי העיר סטון טאון בסמוך לקתדרלה האנגליקנית של ישו ואין כל קושי לנווט אליו.

המבנה העיקרי של השוק נבנה עבור הסולטן עלי בן חמוד. הוא נבנה בשנת 1904 על ידי Bomanjee Maneckjee, עם השנים הוא הורחב ושוחזר.

זהו שוק מזון בעיקר ניתן לקנות שם בשר, פירות ים, פירות וירקות, דגנים ותבלינים. אולם ניתן למצוא גם סחורות נוספות החל ממוצרי אלקטרוניקה ועד ביגוד.

הביקור בו מהווה חוויה אנושית צבעונית ומרגשת ומדגימה פאן נוסף בחיי המקומיים.

חוגגים חתונה בכפרים המקומיים

כאשר חזרנו מסיור בעיר העתיקה, בדרכנו חזרה למלון בצפון האי, נעצר לפתע נהג הרכב בצד הדרך. הוא הסביר שעלינו להמתין עד אשר החוגגים יעברו בבטחה ורק אחר כך נוכל להמשיך בדרכנו. בני כפרו של החתן מלווים אותו בדרכו אל כפרה של כלתו המיועדת. הם נוהגים לרקוד ולשיר כל הדרך עד שיגיעו אל הכפר.

תהלוכת חתונה – חברי הכפר מלווים את החתן אל כפר הכלה

חופיה היפים של זנזיבר

חופי זנזיבר מפורסמים בזכות החול הלבן, מי טורקיז צלולים המלאים בשוניות אלמוגים צבעוניות ושפע של חיים ימיים. עצי דקל גבוהים המציעים שפע של צל, נוף טרופי נפלא ושקיעות בלתי נשכחות.

לאורך החופים משייטות סירות דאו, דייגים ואספני אצות יורדים אל החוף בשעות השפל.

ישנם למעלה מ-25 חופים מוכרים ברחבי האי.

החופים בחלקו הצפוני של האי עמוסים יותר ומציעים מגוון רחב יותר של פעילויות ממוקדות תיירות ואפשרויות לינה ברמות שונות. החופים בחלקו הדרומי של האי, שקטים יותר, בחוף המערבי המים רגועים יותר מאשר בחוף המזרחי ושינויי הגאות והשפל פחות דרמטיים.

חשוב לדעת שהגאות והשפל בחוף המזרחי, גורמות למי האוקיינוס להתרחק מאוד מהחוף בשעות השפל.

שקיעה בזנזיבר
שקיעה בזנזיבר

Nakupenda Beach

מיקום : מול החוף המערבי של סטון טאון

גישה : 15 דקות שיט בסירה מסטון טאון

הטוב ביותר עבור : שנורקלינג מדהים וטיולי יום

החוף נמצא מעל פני הים רק בזמן שפל, לכן חשוב לתזמון את הביקור כראוי כדי לחוות את מלוא יופיו של נאקופנדה. בזמן השפל, נחשפת רצועת חול לבנה ובתולית, המוקפת במי ים טורקיז, צלולים הוא ממוקם בסמוך לחוף המערבי של האי ובמרחק של כ-15 דקות של שיט קצר בסירה מנמל סטון טאון.

השם הסוואהילי "נאקופנדה" מתורגם ל"אני אוהב אותך".

המבקרים בחוף מוזמנים לשנרקל ולחקור שוניות אלמוגים תוססות וליהנות ממגוון מעדנים ומשקאות המסופקים על ידי מפעילי הטיולים המקומיים.

קראו על צלילות ושנורקלינג ב- Nakupenda.

Kendwa Beach

מיקום : חוף צפון-מערב – 56 ק"מ מסטון טאון

גישה : כ-80 דקות במונית או באוטובוס

הטוב ביותר עבור : שחייה כל היום, רגיעה, צלילה ואירוח יוקרתי

חוף קנדווה, גם הוא מוכר בזכות החולות הלבנים והמים הצלולים שלו. החוף מציע מפלט שליו ומבחר רחב של מקומות לינה מפוארים. בניגוד לחופים רבים אחרים בזנזיבר, בחוף קנדווה אפשר לשחות ללא הפרעה בשל העדר תופעת הגאות.

החוף מתאים לפעילויות שנורקלינג וצלילה.

השמורה הימית
Mnemba Marine National Park

שנורקלינג וצלילה בשמורה הימית Mnemba Marine National Park, השמורה ממוקמת בסמוך לאי בבעלות פרטית. השונית באזור עשירה במגוון רב של דגה. 

טקסי שבט המסאי

טקסים בשבט המסאי הם חלק מהותי מתרבותם ואורח חייהם. באחד הערבים, החלטנו לצאת למסע התחדשות מפנק במתחם הספא של המלון.

הטיפול המשפחתי כלל עיסוי לילדים. שחף התמסרה בהנאה רבה לעיסוי המפנק בעוד כפיר הרגיש למגע, התגלגל מצחוק במשך שעה ארוכה.

איציק ואני עברנו טקסים מגוונים הכוללים רחצה, מבחר עיסויים כאשר ברקע בני השבט שרים וריקודים סביבנו. הייתה זאת חוויה מוזרה, מצחיקה ומרתקת כאחד.

קבלת פנים בטקס כף הרגל במהלכו, קרצפו את רגלינו בתערובת עדינה של קוקוס וחול טרי, לאחר מכן עיסו את רגלינו עם תערובת ליים טרי, קוקוס וליים שמן אתרי. לאחריו העור נותר רך ונעים. עיסוי זה נועד להפיג כאבי שרירים ושחרור המתח על ידי עיסוי נקודות רפסולוגיה.

בהמשך בוצע טקס סינגו סקרוב. פילינג הגוף סינגו הוא טקס מסורתי בזנזיבר, הניתן בדרך כלל לאישה צעירה לפני יום החתונה. במהלך הטקס נעשו שימוש במרכיבים אפריקאים כמו עלי מורינגה, אבקת קינמון, ילנג ילנג וסוכר גולמי, אשר עורבבו בבלנדר מסורתי 'קינו' עם מי ורדים.

לסיום טיפול פנים אפריקאי מטרת הטיפול לאזן ולהעניק לחות לפנים. הוא כלל מריחת שמנים טבעיים טהורים. ניקוי ביוגורט טרי, ואחריו מריחת טוניק מלפפון, קרצוף עדין עם סוכר גולמי ולסיום עיסוי פנים מלא עם 100% קרם לחות טבעי.

סיור טרקטורונים רכוב לכפרים

אחד הסיורים הפופולאריים המוצעים למבקרים באי, הינו סיור לכפרים. בסיור הכולל הדרכה ושילוב נסיעה בטרקטורונים בשטח מאתגר למדי, מכירים את האזורים העניים יותר של זנזיבר. אזורים אלו נסתרים מעייני הנופשים בריזורטים היוקרתיים שעל פני החופים.

הסיור היה מעניין אולם בכל זאת יצאנו בתחושת אמביוולנטיות קשה. בעת ההרשמה לסיור, הוצע לנו לתרום לרווחת הכפריים, מחברות, כלי כתיבה, בגדים ועוד. חדורי תחושת שליחות הצטיידנו בכל הציוד בחנות אליה הוסענו מבעוד מועד.

כאשר הגענו לכפר, חולק הציוד לבני הכפר על ידי המדריך.

את ההתנפלות שהייתה שם על הציוד לא אשכח לעולם. הרגשנו שבמקום לסייע להם, למעשה פגענו בהם ובכבוד העצמי שלהם. הרי המארגנים, יכלו לקחת את הציוד הרב שנתרם ולחלק לכל משפחה לפי צורכה באופן דיסקרטי ומכבד, אולם הם בחרו לעשות זאת מול עיני המבקרים והתורמים.

תחילה כינסו את התושבים במרכז הכפר ואילצו אותם לחזור על טקסט תודה, מהלל ומשבח ארוך ומיגע וכל כך מיותר. אחר כך, התחיל תהליך חלוקת הציוד. בדקות הראשונות הסדר נשמר, אולם עד מהרה החלה התנפלות המונית ומשפילה עבורם. הילדים החלו לרוץ ולחטוף מכל הבא ליד. תוך כדי כך, פרצו תגרות בין הילדים הצעירים על מחק או עט או בגד גדול ממידתם, בעוד הוריהם צופים בהם מהצד בזעם כבוש.

כדאי לברר מבעוד מועד כיצד מתנהל תהליך התרומה לקהילה. 

ההכרות עם חיי היום, יום של הכפריים מעניינת ומרתקת. הרצון לסייע לאוכלוסיות חלשות הוא מבורך, אולם חשוב לא להיות שותפים למיזמים בהם המקומיים מחכים לעזרתו של האדם הלבן ומפתחים בו תלות, מוחלטת ובכך מנציחים את העוני.

סיוע טוב ונתינה אמתית יהיו לתמוך בקהילה החלשה, לעבוד ולהתפרנס בכבוד ובאופן עצמאי בעזרת לימוד מקצועות אשר יאפשרו להם זאת. לדוגמא: אמנות מסורתית, נגרות, לימוד שפות על מנת לסייע בהשתלבות במקצועות התיירות ועוד. 

פרידה מזנזיבר

התעוררנו ליום סוער וגשום.

מראה הגלים המתנפצים אל הסלעים ריתק אותנו כאשר עמדנו על מזח העץ הצר שעות אחדות לפני שיצאנו לשדה התעופה. ברגעים ההם סרטון וידאו לעוצמתו של הטבע נראה היה כרעיון טוב אולם עד מהרה התברר שבאותם רגעים נפרדנו מזנזיבר הקסומה וגם… ממצלמתי האהובה.

גל גבוה מתנפץ על החוף הסלעי והורס את מצלמתי

אולי יעניין אותך גם...

אישה מקומית מקהילת הנשים הצוללות צלילה חופשית באי ג'ג'ו שבקוריאה

האי ג'ג'ו – אומנות הצלילה החופשית של נשות הים

באי ג'ג'ו הסמוך לחופיה של קוריאה הדרומית, התפתחה לאורך השנים קהילת נשים המכונות "האניאו" נשות הים. הן פיתחו מסורת צלילה חופשית לעומק ולצידה התפתחה מסורת ותרבות מרתקת הנמצאות בסכנת העלמות.
מי הן נשות הים המסתוריות? קראו במאמר

לקריאת המאמר המלא ←
שחף מאופרת ולבושה כמאיקו

עולמן המסתורי של המאיקו והגיישה

ליפן מסורת תרבותית מרתקת וייחודית.
בתרבות המסורתית העכשווית תפקיד הגיישה להיות מעין מארחת על מנת להנעים את זמנו של הלקוח ולשחררו מטרדות היום. בנוסף, הן משמשות כמדריכות לתוך עולם התרבות היפני, בריקוד, נגינה או שירה, בטקסיות מסורתית ועוד.
גיישה מתחילה את הכשרתה לתפקיד בתור מאיקו, כאשר היא נערה צעירה בת 15. במשך 5 שנים היא מתמחה במגוון מקצועות אומנות.
עם סיום לימודיה היא תוכר כגיישה.
עולמן של המאיקו נראה נוצץ אולם ישנו צד אפל המעיב על חיי הזוהר שלהן.

לקריאת המאמר המלא ←
אומיירה סנצ'ז כפי שהוצחה לפני מותה על ידי הצלם הצרפתי פרנק פורנייה

קולומביה – הטרגדיה בעקבות התפרצות הר הגעש רואיז

סיפורה הטראגי של הנערה הקולומביאנית אומיירה סנצ'ז בעקבות התפרצות הר הגעש בשנת 1985 הסעיר את העולם כולו. הצלם הצרפתי פרנק פורנייה הנציח אותה במצלמתו שעות אחדות לפני מותה. תמונתו האייקונית משמרת את זכרה ומספרת את הטרגדיה שלה ושל כפרה.

לקריאת המאמר המלא ←
החז'נה החצוב בסלע הורדרד-אדמדם

אל אוצרותיה הקדומים של ירדן

מסע בעקבות תרבות עתיקה, אשר נעלמה אל חולות הזמן. הנבטים, שבט נוודים מסתורי שנדד וסחר לאורך דרך הבשמים והותיר אחריו את אחד המקומות היפים בעולם, העיר האבודה פטרה.
התחקינו אחר עקבותיהם המרתקים, בשמורת ואדי רם היפיפייה, דרך סיק אל בריד ופטרה, העיר באדום.

לקריאת המאמר המלא ←