לוגו האתר יום אחד - מעבר לדף הבית

מקסיקו – לצלול במסתורי הסנוטס

מקסיקו היא ביתם של כמה מאתרי הצלילה הייחודיים והמרתקים ביותר בעולם! אתרי צלילה ב- Cenotes.

הקסם של הצלילה בסנוטה

מרבית הסנוטס נמצאים בחצי האי יוקטן. הסנוטה היא בולען אשר נוצר בעקבות קריסת סלע גיר, ומוצף בחלקו במי תהום ובמי גשמים. לרוב, המים בסנוטס צלולים מאוד. הצוללים חווים תחושה של ריחוף במרחב הקסום של מערות תת-מימיות בנות אלפי שנה.

צלילה בסנוטס בין  נטיפים, זקיפים ותצורות גאולוגיות שונות יוצרת חווית צלילה סוריאליסטית.

המערות מהוות בתי גידול למגוון מינים ייחודיים החיים במים מתוקים כגון שפמנונים, דגי מערות עיוורים, צבים ואף תנינים קטנים. צלילה במערות עשויה להוות מפגש מרתק עם אורגניזמים נדירים ומרתקים.

בנוסף, הצלילה בסנוטס, מאפשרת מפגש מיסטי מרתק עם תרבות המאיה העתיקה, אשר האמינו בקדושתן של הסנוטס וערכו בהן טקסים דתיים. לעיתים כללו טקסים אלו הקרבת קורבן אדם.

אתרי הצלילה Cenote Chac Mool ו- Cenote Kukulcan

עמוק בתוך הג'ונגלים של חצי האי יוקטן, שבמקסיקו, חבויים Cenote Chac Mool ו- Cenote Kukulcan, הסנוטס נוצרו באמצעות קריסת סלעי גיר, שחשפה כניסה למערכת נהרות תת-קרקעית מרהיבה.

הם נמצאים בבעלות משפחה מקומית המטפחת את האתר המציע חווית צלילה יוצאת דופן. כדי לשמור על שלמות האתרים הקסומים הללו, נאסרת הכנסת ציוד צילום למערות. למרבה המזל, המבקרים יכולים להיעזר בשירותי הצילום המקצועיים המוצעים על ידי Ayala Iván, צלם מורשה באתר הצלילה.

צלילה למעמקי Mool Chac Cenote ו-Kukulcan Cenote היא בחירה אידיאלית עבור צוללים בתחילת דרכם וצוללים מנוסים כאחד. עם עומק צלילה מרבי 14 מטר, צלילות המים, מערכת נטיפים מרהיבה ושמירה על טמפרטורת מים קבועה של 26 מעלות צלזיוס כל השנה, הסנוטס הללו מספקים אתגר מרגש.

Cenote Chac Mool

ראשית צוללים ב- Mool Chac Cenote, במהלכה אפשר לחוות את השפעות: הלוקלין, תרמוקלין וענן בלתי מזיק של מימן גופריתי.

ככל שמעמיקים יותר, בסביבות עומק 14 מטר, מחכה מפגש מהפנט עם ההלוקלין. התופעה המסקרנת הזו מתבטאת כגבול מובהק שבו נפגשים מים מתוקים ומלוחים, וגורמים לעיוות מהפנט בנראות. אלומות אור מפנסים נאבקות לחדור את השכבה הזו, כאילו מנווטות דרך צעיף מסתורי.

המונח "הלוקלין" נובע מהמילים היווניות העתיקות "הלוס", שמשמעותה מלח, ו"קליין", שמשמעותה מדרון.

Cenote Chac Mool
צילום: Iván Ayala

Cenote Kukulcan

הצלילה השנייה מתרחשת ב- Cenote Kukulcan.

Cenote Kukulcan מהווה חלק משמעותי ממערכת המערות Chac Mool, הממוקמת בחצי האי יוקטן שבמקסיקו. הוא ידוע ביופיו הטבעי המהפנט ובחוויות הצלילה הייחודיות שלו. הסנוטה נקראת על שם קוקולקן, אלוהות בולטת במיתולוגיה של המאיה הקשורה לבריאה ולסדר קוסמי.

מה שהופך את Cenote Kukulcan לחוויה כובשת במיוחד הוא המשחק בין קרני השמש והמים. כאשר קרני השמש חודרות למים הצלולים, הן יוצרות אפקטים ויזואליים מדהימים, מטילות גוונים עזים ומאירות את הנוף התת-קרקעי. משחק האור והצל בתוך הסנוטה מוסיף לקסם המיסטי שלה.

צלילה זו מציעה הזדמנות יוצאת דופן לחקור ממלכה תת-מימית ספוגת מיתולוגיה עתיקה ונפלאות טבע. צוללים יכולים לנוע בשלווה אל מעמקי הסנוטה, מוקפים בתצורות סלע מרהיבות, נטיפים וזקיפים.

עם המורשת התרבותית והטבעית העשירה שלה, Cenote Kukulcan הוא לא רק אתר צלילה שובה לב אלא גם מקום בעל משמעות וכבוד. אשר מאפשר לצוללים להתחבר להיסטוריה, לרוחניות וליופי הנשגב של מערכות הסנוטס של חצי האי יוקטן.

Cenote Chac Mool & Kukulkan
הווידאו הופק על ידי חברת  Triton Productions. צילום: Ivan Ayala

אולי יעניין אותך...

טחן נקוד

מערכת שונית המחסום המסו – אמריקאית

מערכת שונית המחסום המסו-אמריקאית (MBRS או MAR) היא המערכת האקולוגית הגדולה ביותר של השונית באמריקה והשנייה בגודלה בעולם אחרי שונית המחסום הגדולה באוסטרליה. גודלה כ- 1,000 ק"מ מצפון חצי האי יוקטן במקסיקו ועד לחופי בליז, גואטמלה והונדורס. היא מרוחקת כ- 300 מטר מקו החוף ומורכבת מסדרה של שבע שוניות אלמוגים קשים ורכים המשמשים בתי גידול למגוון עצום של מינים ימיים.

לקריאת המאמר המלא ←
צב ים ירוק

לצלול בדרום-מזרח אסיה

בים אנדמן, קו פיפי מושך צוללים בזכות מימיו הצלולים והחיים הימיים המגוונים שלו. חקרו שוניות אלמוגים תוססות ומערות תת-מימיות, שבהן אתם עשויים לפגוש בלהקות דגים צבעוניים. בנוסף, קו טאו, "אי הצבים" אשר במפרץ תאילנד, מציע מקלט לצבי ים ושלל אתרי שנורקלינג וצלילה המתאימים לצוללים מתחילים וותיקים כאחד. מה שהופך אותו ליעד שחובה לבקר בו לחקר תת ימי בדרום מזרח אסיה.

לקריאת המאמר המלא ←