לוגו האתר יום אחד - מעבר לדף הבית

לאוס – מרגישים בבית

החיים סבבה או כמו שאומרים בלאו !Bopenyang

אט אט התחילו הקלות בתנאי הסגר, החיים חזרו למסלולם אולם גבולותיה של לאוס סגורים עד להודעה חדשה.

ככל שהימים חלפו, התאקלמנו והסתגלנו לחיים בעיר השלווה והיפה. האקלים היה אתגר אמתי: חם ולח ומידי פעם ירדו גשמי זלעפות שהקלו מעט על עומסי החום. העננים הכבדים כיסו את פסגות ההרים הירוקים המקיפים את העיר וסיפקו מראות נוף עוצר נשימה ובלתי נשכח. כשפרצה סערה, נהנינו לעמוד במרפסת ביתנו או לשבת על גדות הנהר על אף הגשם השוטף, ולחזות במופעי הברקים המרהיבים.

אחת לחודש נדרשנו להגיע אל משרד ההגירה ולהסדיר את מעמדנו החוקי בלאוס.

משרד ההגירה שהיה בעבר ממוקם במרכז לואנג פראבנג, נהרס ועבר לכתובתו החדשה המרוחקת כ- 2 ק"מ משם.

Google Maps: Immigration Office and Visa​Extension (new building).

לקבלת מידע בנושא ויזה והארכת ויזה בלאוס עברו לפוסט לאוס -ויזה והארכת ויזה.

השכרת אופניים

סוף סוף, חנויות השכרת אופניים נפתחו מחדש. ערכנו סקר איכות ומחירי השכרה. באחד המקומות ביקשו מאתנו להשאיר דרכון כערבון או סכום כספי שווה ערך למחיר אופניים חדשות כערבות.

בסופו של דבר שכרנו אופניים בחנות הסמוכה למקום מגורינו. בעלת החנות החייכנית, דוברת אנגלית רהוטה. היא התאימה לנו את זוגות האופניים וציידה אותנו בקסדות. היא לא בקשה ערבות כספית או מסמך מזהה כלשהו. בנוסף היא הציעה לנו הנחה משמעותית במידה ונשכור את האופניים לכל החודש. בגין כל תקלה, תיקון תקר וכו' היא תספק לנו זוג אופניים חלופי.

שלושת זוגות האופניים ששכרנו, אפשרו לנו ניידות פשוטה וזולה בעיר ובסביבותיה.

ליצירת קשר עם חנות ההשכרה ב- Daravone Xayavong WhatsApp: +8562055676172, או באמצעות שליחת הודעה במסנג'ר של דף הפייסבוק. החנות ממוקמת ב- .Kingkitsarath Rd, מרחק חנויות ספורות מ- Friends Gallery. (בתיאום מראש, ניתן להזמין דרכה אופניים עם מושב תינוק/פעוט).

למתכננים להישאר תקופה ארוכה בעיר, מומלץ בחום לשקול רכישת אופניים ומכירתן לפני העזיבה. בעיר ישנן חנויות למכירת אופניים חדשות ואיכותיות או אופניים יד שנייה.

חברים, ארוחות ורגעים בלתי נשכחים

חברתי המתוקה Eun Young, לימדה אותי פתגם קוריאני עתיק שכבש את ליבי:

נוף Mount Kumgang, אחרי הארוחה!

משמעות הפתגם: בכל מצב, קודם כל ארוחה! אינך יכול ליהנות אם הנך רעב!

נוף הר Kumgang ההר נמצא בצפון קוריאה

Mount Kumgang

ההר Mount Kumgang, או כפי שנקרא בקוריאנית "Kumgansang"- הר היהלומים, נמצא בשטחה של קוריאה הצפונית, בעבר תיירים מקוריאה הדרומית הורשו לבקר בשמורת הטבע היפיפייה, כעת בעקבות המתיחות השוררת בין קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית נמנעת מהם הכניסה. ההר מורכב מאלפי פסגות גרניט ודיוריט, מחוספסות ונוצצות, נקיקים צרים, צוקים, מפלים יפים ומקדשים בודהיסטים עתיקים, שהעניקו למקום חשיבות היסטורית ודתית. אחד מגדולי המשוררים של שושלת השירה הסינית, Su Shi שחי בשנים 1037-1101 כתב:

"If I were to die the day after seeing Kumgang, I would have no regrets".

ארוחות משותפות עם חברים טעימות יותר!

אחת ההנאות הגדולות שלנו הן ארוחות משותפות עם חברים. פעם בשבוע ערכנו ארוחת צהריים או ארוחת ערב הנמשכת אל תוך השעות הקטנות של הלילה. חגגנו ביחד ימי הולדת, יום נישואין ועוד. תמיד מצאנו סיבה למסיבה.

איציק הכין מטעמים מהמטבח הטורקי/התימני/הישראלי והמאולתר. Eun Young ו- Waley הכינו מנות קוריאניות וסיניות. המנות אקזוטיות ומוגשות בטוב טעם.

בסיום כל ארוחה קינחנו בקינוחים טעימים ומתוקים ותכננו את ארוחת הערב המשותפת הבאה.

חברתנו הקוריאנית מציצה מאחורי כוס מיץ פירות ענקית
Eun Young

עד מהרה, חברתנו Eun Young התגלתה כטבחית מוכשרת, היא רקחה תחת ידיה מנות קוריאניות משובחות וערבות לחיך. מצאתי את עצמי זוללת בהתלהבות גדולה. הצלחתי אף להתמודד בגבורה עם הטעמים החריפים המתגלגלים על הלשון.

מבחר מטעמים מעשה ידיהם של איציק, Eun Young ו – Waley

במהלך הארוחה Eun Young לימדה אותנו על תרבות האוכל והשתייה הקוריאנית. תרבות עשירה בטכסיות ומיוחדת כל כך. התמכרתי להנאתי לשתיית סוג'ו (소주) ולמרק החריף הנלווה לשתייתו.

הסוג'ו המקורי בעל התווית עם הטיפה הכחולה, הוא הסוג'ו הכי טעים! הסוג'ו בטעמים, פחות מוצלחים לדעתי, הבחנתי בטעם לוואי המזכיר טעם תרופה.

בקבוקי סוג'ו, המשקה הלאומי של דרום קוריאה

עם הזמן התחלנו לבשל ביחד את הארוחות, והן הופכות להיות מאוד משמעותיות עבור כולנו. זה הרגיש כמו משפחה חמה ומצחיקה. כאשר Eun Young סיפרה שקנתה כרטיס טיסה חזרה לסיאול ב- 3 ביולי 2020, התעצבתי כל כך.

באחת מארוחות הערב שלנו, סמוך למועד עזיבתה Eun Young, היא סיפרה לנו שכרטיס הטיסה שלה בוטל. שאגת שימחה בלתי נשלטת נפלטה מפי. התנצלתי אך היא צחקקה, עיניה היפות נצצו.

היא התגעגעה לחבריה אבל שמחה כל כך להישאר כאן אתנו "I love you" היא אומרת בקול רך תוך שהיא מעבירה את מבטה סביב כל המסובים לשולחן ושיקה אתנו עוד כוסית סוג'ו.

באותו ערב הסוג'ו נשפך כיין, צחקנו עד דמעות. הבטתי סביבי, לכל אחד ואחד סביב השולחן הזה מקום חשוב בתוך ליבי.

חנויות, דוכני מזון ושווקים חנויות שכדאי להכיר

בשר ופירות ים

קצבייה: S&W Butcher Shop, של Thomas Wilms ואשתו Soumontha Sosingdala, ממוקמת באזור שקט ויפיפה מעברו השני של Nam Khan River. בקצבייה ניתן לקנות נתחי בשר טריים ואיכותיים. מומלץ לבצע הזמנה מראש טרם ההגעה ולתאם יום ושעה (לא מתאים לשומרי כשרות). WhatsApp +8562056308665

דוכן Sea Food & Meat: למגיעים מכיוון מרכז העיר, הדוכן ממוקם כ- 150 מטר מצד ימין, אחרי הגשר הצרפתי (הגשר הישן-גשר צר המיועד למעבר אופנועים, אופניים והולכי רגל בלבד). בדוכן בשר איכותי, שרימפסים טריים מהנהר ועוד. שעות הפתיחה: 6:00-19:00. כדי לקנות סחורה איכותית וטרייה, חשוב להגיע בשעות הבוקר המוקדמות: 6:00-9:00.

חנויות מזון

במינימרקט Epicerie Minimarket של משפחת Thansamay, הממוקם בפינת .Kingkitsalat Rd, והסמטה הסמוכה ל- Friends Gallery, ניתן למצוא מוצרי מזון המיובאים ממדינות רבות, המבחר רב ומגוון, ניתן להזמין דרכם מראש מצרכים שונים. המחירים אינם זולים ביחס לסופרים המקומיים בהם נמכרת לרוב תוצרת מקומית או סינית.

Chithanh Minimart מינימרקט נוסף וממש מומלץ שאינו נופל באיכותו מ-Epicerie Minimarket נמצא בהמשך הרחוב, עם מחירים נוחים יותר, בעלת המקום דוברת אנגלית, ידידותית מאוד וניתן להזמין דרכה מצרכים מיוחדים.

מאפיות

במאפיה הנמצאת בכניסה ל- D&T supermarket ב- (.Dara Market (Kingkitsarath Rd, ישנם מבחר מגוון של לחמים טריים וטעימים.

גם במסעדה של ה- Indigo House, ב- .Sisavangvong Rd, (סמוך ל- Night Market), ניתן לקנות באגטים וקוראסונים טעימים.

מאפיה נפלאה נוספת AB bakery, המאפיה שופצה לאחרונה, במקום ניתן לשבת ולהתפנק עם פחזניות קרואסונים טעימים להפליא.

אם חשקה נפשכם בעוגת גבינה (אחת הטעימות שאכלתי אי פעם!), ניתן להזמין באמצעות דף הפייסבוק של המאפיה הביתית The kitchen room By: Little'P.

בבית הקפה Saffron Coffee's Espresso, Brew Bar, & Roastery תמצאו מבחר קינוחים טעימים כל כך! פרטים נוספים בדף הפייסבוק Saffron Coffee שלהם.

שווקים

דוכני פירות וירקות: מדי יום בשעות אחר הצהריים ברחוב .Kingkitsalat Rd, נפתחים דוכני פירות. אנו אוהבים לקנות בדוכן הצמוד ל- Friends Gallery, בעלת הדוכן, אישה נעימה מאוד וחייכנית. על אף שאינה דוברת אנגלית יצרנו עמה קשר חם. הסחורה שלה טרייה ומגוונת. בכל פעם שקנינו אצלה היא העניקה לנו במתנה עוד מגוון פירות וסירבה לקבל תשלום נוסף עבורם. תחילה הרגשנו נבוכים. זוהי פרנסתה, בימים אלו הפרנסה לא פשוטה. אולם היא חייכה והמשיכה במנהגה וכך התחלנו לפנק אותה ואת משפחתה בקינוחים שונים ומאכלים מיוחדים מעשה ידיו של איציק.

שוק בוקר נפתח מידי בוקר, עם שחר החל משעה 5:30 עד 10:00 בבוקר. הוא מוכר בשם Street Market וממוקם ברחוב הסמוך ל- .Sisavangvong Rd (ליד Wat May Souvannapoumaram), בשוק זה ניתן לקנות ירקות ופירות, ואם ממש נפשכם משתוקקת למטעמים מיוחדים, אז תוכלו למצוא בדוכנים גם עטלפים ולטאות כוח פרוסות. מיני חרקים ועוד. coronavirus או לא, יש דברים מסתבר שאינם משתנים לעולם…

שוק לילה פעיל שעות אחר הצהריים, מוכר בשם Night Market עשרות דוכנים צבעוניים נפרשים לאורך רחוב Sisavangvong Road, בהם חפצי אמנות, ציורים ובגדים צבעוניים.

שוק לילה מעניין נוסף, ממוקם במרחק של כרבע שעה הליכה ממרכז העיר ומוכר שם That Luang Night Bazaar

שוק מקומי אותנטי, גדול ומגוון, מוכר בשם Phosy Market. במקום חנייה מסודרת, בתשלום סמלי של 2,000 קיפ (75 אג').

בנוסף, תוך כדי שיטוט אקראי ברחובות העיר ניתן למצוא שווקי יום מקומיים, עם מגוון פירות העונה או ירקות שונים בגדלים עצומים.

גלידריה

Gelato Del Lao חנות גלידה נפלאה של Na Hun הקמבודי ו- Pascal הצרפתי פתוחה מידי יום, כמו כן ניתן להזמין דרך דף הפייסבוק של החנות, קופסאות גלידה Take away, מתוך מבחר טעמים משובחים לבחירה.

מסעדות

Big Tree Cafe and Gallery בית הקפה הקסום ממוקם סמוך ל- Makong River, המקום מציע מבחר מנות מהמטבח המקומי, הקוריאני והמערבי, המנות מגוונות וטעימות. חגיגה לעין ולחך. המנות האהובות עלינו: קימבק, דוקבוקי וקימצ'י כתוספת טעימה לאורז.

Le Petit Prince cafe בית קפה ומרכז ללימודי פסנתר. התפריט כולל מנות קוריאניות ומטבח מערבי אשר מורכבים ממוצרים אורגנים הגדלים בחווה אורגנית. בתיאום מראש ניתן לרכוש ירקות אורגנים מהחווה.

H2 בית הקפה, ממוקם בקרבת בית חב"ד. המקום ממוזג ונעים, ניתן ליהנות מקפה ומשקאות קרים. תוך גלישה במחשב הנייד האישי, חשוב להצטייד במתאם למטען בעל תקע שלוש פינים. שכן השקעים שלהם, מתאימים לתקע בעל שני פינים בלבד.

Zurich Bread Cafe & Bar Luang Prabang התפריט מגיש מבחר מאפים ושיקים, בקומה העליונה בבית קפה, יש פינות זולא ומשחקי קופסא.

Joma Bakery Café בית קפה המגיש מבחר כריכים וקינוחים טעימים.

Popolo בית הקפה מגיש מבחר פיצות טעימות, מאכלים בסגנון איטלקי וקינוחים מעולים.

Tangor Restaurant Bar & Lounge מסעדת בשרים. תפריט משובח ושירות נפלא.

Elephant Restaurant בתפריט פסטה, מרקים ומנות צמחוניות.

Bamboo Garden Restaurant מסעדת פיוז'ן אסייתית.

בית חב"ד מתקבלים בזרועות פתוחות ובאהבה רבה. בכל מקרה בו זקוקים לסיוע, הוא מתגייס לתת מענה. במקום יש בית כנסת, מסעדה ישראלית כשרה וחנות קטנה עם פינוקים מהארץ. לפרטים נוספים באתר הפייסבוק בית חב"ד לואנג פראבנג לאוס.

קניות, מוצרי היגיינה וקוסמטיקה

מבחר רב ומגוון של מוצרי היגיינה וקוסמטיקה תוצרת סין ותאילנד ניתן למצוא בסופרמרקטים והמינימרקטים הרבים בעיר.

בסופרמרקטים הסיניים ניתן למצוא מבחר מצומצם של חברות מערביות מוכרות. חשוב לדעת, לרוב נמצאים על המדף מוצרים שונים ממה שאנו מכירים, כך לדוגמא, קרם הלחות לפנים של חברת Loreal – White perfect מותאם לעור האסייתי. מודל היופי בלאוס כמו ברבות ממדינות אסיה, מקדש את צחות גוון העור ולובנו. הקרם מיוצר באינדונזיה, ומשווק באסיה על מנת להתאים לדרישות השוק המקומי. כך יצא שמצאתי את עצמי מסתובבת ימים אחדים עם קרם לחות שאינו נספג ומותיר שכבה לבנבנה משונה על העור.

למרבה השמחה, מוצרי הקוסמטיקה, זולים מאוד, נמכרים באריזות קטנות של 20ml, וטעויות ברכישת מוצר זה או אחר נגמרות עם נזק כספי מועט ובהרבה צחוק.

חברות מערביות מוכרות שניתן למצוא בלואנג פראבנג

רחצת תינוקות ופעוטות – מוצרים של חברת Johnsons.

קוסמטיקה – מוצרים של חברות Garnier ,Nivea ו- Loreal.

היגיינת פה – מוצרים של חברות Sensodyne, Oral B Listerine ו- Colgate.

טיפוח – סבוני רחצה של חברות Lux ו- Dove, שמפו של חברת Pantene ו- Elseve,

צבעי שיער – אתגר אמתי! מבחר דל של גוונים, לרוב בגווני בלונד או שחור פחם.

מוצרי היגיינה לנשים – מבחר מוצרי ההיגיינה דל. תהיתי איך הנשים פה מסתדרות?! תחבושות היגייניות נמכרות באריזות קטנטנות. מוצרי ההיגיינה של החברה ההודית – Sofy, הוכיחו את עצמם כטובים ונמכרים במרכולים רבים ובתי מרקחת, מידי פעם ניתן למצוא מוצרים של OB ו- Carefree באריזות קטנטנות. לבעלות עור רגיש ואלרגי, מומלץ להצטייד היטב בטרם ההגעה ללאוס.

ציוד וביגוד ספורט

לואנג פראבנג היא לא עיר לאוהבי השופינג. אעז ואומר זאת גם לגבי שאר הערים המרכזיות בלאוס. יחד עם זאת, בחנות Luangprabang Sports, הממוקמת ליד Lao Airlines, ניתן לרכוש ציוד וביגוד ספורט באיכות טובה ובמחירים נוחים.

רפואה

המידע הבא מבוסס על ניסיוננו האישי בלבד. בעת חירום, התייעצו קודם כל עם רופא מטעמכם. במידה ופניתם לסיוע רפואי באחד מהמרכזים הבאים. בקשו מהם לכתוב עבורכם את תכנית טיפולים והעבירו אותה לרופא שלכם להתייעצות.

מרפאת שיניים: MT Dental Clinic, המרפאה מנוהלת ע"י זוג מקומי, הרופאה אינה דוברת אנגלית, עובדת כרופאה צבאית ומקבלת לקליניקה הפרטית שלה, החל משעה 17:00 ועד 20:30 בתיאום מראש, בימי ראשון סגור. בקליניקה מתקיימים גם טיפולים אורטודנטיים. הרופאה עדינה מאוד, קשובה ונעימה. בעלה, דובר אנגלית, ועובד כסייע לרופאה. מתקבלים לטיפול ילדים ומבוגרים. WhatsApp: +8562022133232

בית חולים לילדים: Lao Friends Hospital for Children, בית החולים הוקם ונתמך על ידי ארגון רופאים ללא גבולות. הוא ממומן בעיקר בסיוע תרומות ומתנדבים בו רופאים מקצועיים מכל העולם. אל תתנו למראה העלוב של המקום להבהיל אתכם. במקרה הצורך, הצוות המסור יצא מגדרו על מנת לסייע לכם ילדים עד גיל 15 מטופלים ללא תשלום. תוכלו כמובן לתרום בנדיבות כאות תודה. מיקום בית החולים במפת גוגל: V479+CPV, Luang Prabang

בתי חולים סינים: בלואנג פראבנג ישנם שני בתי חולים סינים המשרתים בעיקר את האזרחים הסינים שמתגוררים באזור. אם אתם אמיצים במיוחד ודוברי השפה, תוכלו להתייעץ איתם.

בתי מרקחת: מפוזרים ברחבי העיר, לרוב ניתן למצוא דובר אנגלית בקרב העובדים. הופתעתי לגלות שתרופות נמכרות ללא מרשם רופא. בחירום, ניתן לפנות לאחד מבתי החולים ולבקש סיוע באספקת תרופה שלא אותרה בבתי המרקחת. לא תמיד עולה בידם לסייע, עם זאת ניכר שהם עושים מאמצים רבים לעשות זאת. יחד עם זאת חשוב להתייעץ עם רופא דרך חברת הביטוח בטרם נוטלים תרופות מרשם.

תרומת דם

אחת לחודש מתקיים יום התרמת דם ב- Friends Gallery, הגלריה אשר בעבר הייתה מרכז מבקרים של בית החולים, נפתחה לקהל הרחב. בגלריה ניתן ללמוד על בית החולים לילדים ולצפות בתערוכות אמנות בהן מוצגות יצירות של מיטב אמני לאוס. כל ההכנסות מהגלריה נתרמות לטובת בית החולים.

אפשרות נוספת לתורמים: להגיע ישירות ל- Lao Friends Hospital for Children, מרכז תרומת הדם נמצא באגף נפרד מבית החולים.

מידע מפורט נוסף ניתן לקבל בבית חב"ד לואנג פראבנג ובפוסט לאוס.

תחבורה

נסיעות באוטובוסים וואנים מקומיים מתאפשרת דרך תחנה מרכזית. חשוב לבדוק, מאיזה תחנה יוצאת תחבורה מקומית ליעד המבוקש. התחנה Bus Station International – Naluang, נמצאת במרחק של כ- 2.5 ק"מ ממרכז העיר. התחנה Northern Bus Station מרוחקת כ- 3.5 ק"מ ממרכז העיר.

ניתן לארגן הסעות בוואנים ממוזגים ליעדים שונים ברחבי לאוס דרך המלון או בית הארחה בו שוהים. וקיימת אפשרות דרך בית חב"ד במחירים אטרקטיביים.

טיסות: רכישת כרטיסי טיסות פנים במשרדי חברת Lao Airlines התבררה לנו כמשתלמת יותר מאשר רכישה בסוכניות בעיר או באתרי האינטרנט השונים. הפערים במחירים אשר הוצעו לנו היו משמעותיים מאוד, בנוסף, במידה וישנה אפשרות לגלות גמישות בימי הטיסה, ניתן לרכוש כרטיסים בהנחות שונות.

השכרת אופנוע: בעיר סוכנויות רבות להשכרת אופנועים, חשוב לבדוק את מהימנות המקום ולהקפיד לנעול את האופנוע. לאחרונה תופעה הולכת ומתגברת של גניבת אופנועים.

השכרת רכב: סניף קטן של AVIS, נמצא ב- Sisavangvong Road. המחיר נע בין 40-70 דולר ליום, תלוי בסוג הרכב ובגודלו. נדרשת הפקדת דרכון. אנו התעקשנו שלא להפקיד את דרכון והשארנו התחייבות של 1,000 דולר למקרה של נזק. חשוב לבדוק ולצלם את הרכב, יש לדווח על כל פגם שמוצאים טרם חתימה ואיסוף הרכב.

טיפ הזהב: את הטיפ זה, קיבלנו מזרים שבחרו לחיות את חייהם בלאוס. ניסיונם הרב, לימד אותם שללאוס יש חוקים שונים למקומיים ולזרים.

קיימת אפליה ביחס בין האזרח המקומי ל- foreigner (המכונה בפי המקומיים farang, את המילה מבטאים עם L במקום R, זהו כינוי שכיח עבור זרים שאינם ממוצא אסייתי, שנתפסים בעיניהם כעשירים). הסתבכתם בתאונה, בין אם היא נגרמה בגלל טעות שלכם ובין אם היא נגרמה בגלל האזרח המקומי. אל תהיו צודקים, היו חכמים! נסו לסגור את הפיצוי והתיקון במעמד התאונה וכמה שיותר מהר.

הזמנת משטרה לעולם לא נגמרת לטובת הזר, ויהיו ראיות לטובתכם ככל שיהיו.

"למה?" שאלתי נסערת את חברי המהגרים, "כי ככה זה בלאוס!" ענו לי בשלווה, "ככל שנלחמים בהוצאת הצדק לאור, הדיון מתגלגל לערכאות גבוהות, התוצאה המרה היא דרכון מוחרם, כלי התחבורה מוחרם, סכנת ישיבה במעצר ולבסוף הפיצוי מוכפל ומוספים עוד ועוד סעיפי אישום הזויים". הם המשיכו ונתנו דוגמאות רבות למקרים בהם תיירים ממדינות שונות ניסו בכל כוחם לשנות את היחס המפלה שנקטו נגדם, היו אף כאלו שעירבו את השגרירות שלהם והחמירו את מצבם.

השכרת בתים

בעיר לואנג פראבנג מבחר עצום של אפשרויות להשכרת בתים. לרוב בעלי הבתים יעדיפו שוכרים לתקופה של שנה ויותר, אולם לעיתים יסכימו גם לתקופות קצרות יותר.

לשכ"ד יש להוסיף הוצאות חשבון חשמל, אינטרנט ולעיתים בעל הנכס ידרוש גם תשלום בגין חשבון המים. המחירים משתנים בהתאם למיקום וגודל הנכס.

נכון לחודשים אפריל-יולי 2020: מחירי בתים עם שני חדרי שינה וחדר מגורים נעו סביב 350 דולר לבית ישן, מוזנח ומרוחק כעשרים דקות ממרכז העיר. עבור בתים מטופחים ויפים גבו כ- 500 דולר. מחירי בתים מרוהטים נעו סביב 600-750 דולר ברחובות הראשיים ובמרכז העיר, מחירם האמיר מעל 1,000 דולר.

חוגים ופנאי

Piano teacher: Eun-ji Olivia Park: WhatsApp +8562059591791, Luang prabang Piano Center

Eun-ji היגרה מדרום קוריאה עם משפחתה וגרה מזה שנים אחדות בלאוס. היא כל כך מתוקה ונעימה, הקשר שנוצר בינה לבין שחף כל כך יפה ומיוחד. הלימודים מתקיימים בסטודיו שלה.

Taekwondo (태권도): Mija: WhatsApp: +8562077776748

הלימודים מתקיימים ב- Taekwondo School בימי שני עד שישי, רמת מתחילים מתאמנים החל מ- 16:30 עד 17:30, רמת מתקדמים מתאמנים משעה 17:30 עד 18:30 האווירה במקום מקצועית, המתאמנים נדרשים לעבודה קשה אך מהנה מאוד.

שחף וכפיר מתאמנים במסירות, רמת המשמעת האישית של המקומיים ושיגרת האימונים היומית אינה פשוטה להם. פערי השפה יוצרים מצבים משעשעים, הצוות וחבריהם לאימונים, מסייעים להם להשתלב ועד מהרה נרקמות חברויות תוך שימוש בבליל שפות, מעט מכל אחת אנגלית, לאית, קוריאנית, עברית, שפת הסימנים והרבה צחוק.

בילוי יומי בבריכה

Le Bel Air Resort Luang Prabang

הבריכה היפה באתר הנופש צופה אל Nam Kham River ואל נוף פסטורלי. כניסה יומית עולה 30,000 קיפ למבוגר ו- 15,000 קיפ לילד. התשלום כולל מגבת גוף גדולה. בבר ניתן להזמין שיקים טבעיים טעימים ומשקאות שונים. כמו כן מוצע תפריט מגוון והאוכל ערב לחיך. מידי פעם מתקיימים במתחם הבריכה אירועים תרבותיים שונים.

הייתה זאת חוויה מיוחדת, לשהות בתוך הבריכה כשהשתוללה סופת ברקים וגשם ירד, בעוד מי הבריכה החמימים העלו אדים.

Luang Prabang view hotel – swimming pool

בריכת המלון הבנוי על פסגת הר, מתהדרת בנוף פנורמי עוצר נשימה! המחיר 44,000 קיפ לאדם, כולל מגבת גוף גדולה. מי הבריכה חמימים. בתיאום עם המלון, מגיע שאטל לאיסוף ולהחזרת המבקרים, שירות זה חינמי.

Bamboo tree garden (restaurant and swimming pool)

מסעדה הממוקמת בחווה אורגנית יפיפייה בהרים. במסעדה מוגשים שיקים טעימים ומרעננים ומנות מגוונות המוכנות מתוצרת החווה, בנוסף על הנוף הקסום ניתן להשתכשך במי הבריכה הקרים. המקום מציע גם סדנאות בישול מקומי.

La Pistoche Swimming Pool & Bar

האתר ממוקם בלב שכונה בלואנג פראבנג. הוא מוקף בגינה מטופחת ומוצלת. המקום מציע שתי בריכות שחייה, בר על המים, ומסעדה. המנות המוגשות טעימות. חשוב לדעת, בסופי שבוע מגיעות משפחות רבות וההמולה רבה, במהלך השבוע הוא שקט למדי.

בעיר ישנם עוד מלונות רבים המציעים כניסה חד פעמית לבריכות יפות ומטופחות, במחירים שונים. למגיעים לבקר בלאוס, כדאי להצטייד בבגדי ים מהבית. המבחר המוצע בחנויות המקומיות דל מאוד ורחוק מכדי להיחשב אופנתי.

מכוני כושר גופני

בעיר מכוני כושר גופני רבים עם מכשירי ספורט איכותיים אולם ברבים מהם אין מזגן או אוורור ראוי, חלקם אף פתוחים לרחוב. מכון ברמה גבוה יחסית, ניתן למצוא במתחם מגרש הכדורגל Vonethabing FC. המקום מציע מכון כושר עם מכשירים חדשים ומדריך דובר אנגלית. עלות כניסה יומית 15,000 קיפ, כולל מגבת.

איציק שומר על כושר. הוא רץ על הליכון חשמלי במכון כושר

בתי ספר

Kiettisack International School

בית הספר מתאים לילדי גן ולתלמידי בית ספר יסודי. במהלך חופשת הקיץ (יוני – יולי), ניתן לרשום לתוכנית Summer school, בעלות 600 דולר (לא כולל הסעות 100 דולר, ארוחת צהריים בחדר האוכל 40 דולר). ילדינו ניסו לבדוק את התכנית אולם היא התאימה לגילאים צעירים מהם, לכן בחרנו לקחת מורים פרטיים. למעוניינים, שנת הלימודים בבית הספר נפתחת ב- 1 בספטמבר, בעלות חודשית 500 דולר.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם Mr. Jason Garsid: WhatsApp: +8562059059529

École Francophone de Luang prabang

בית ספר צרפתי בו לומדים ילדי הזרים הגרים בעיר וילדי המקומיים מבני המעמד הסוציו-אקונומי הגבוה. הוא מהווה יתרון ברכישת שלוש שפות זרות. הראשונה והעיקרית בהן היא צרפתית, הנוספת אנגלית, ולאו.

English teacher : Katie Lppollito: WhatsApp: +8562097581681

קייטי טיילה בהודו והשתתפה כמתנדבת בתכנית הוראת האנגלית במדינת קארלה. כשחזרה לארה"ב בחרה ללמוד הוראה וחזרה למזרח, הפעם ללאוס. במשך שלוש שנים היא גרה בעיר לואנג פראבנג ועבדה כמרכזת פעילות התנדבותית בהוראת האנגלית. בימים אלו היא ובעלה פוט הקימו מרכז להוראת האנגלית בכפר הולדתו של פוט. קייטי הכירה לי שני פרויקטים מעניינים של התנדבות.

התנדבות בלאוס

חשוב לדעת: בלאוס, התנדבות תעשה רק באופן חוקי, במקומות ייעודיים המוכרים על ידי מוסדות השלטון וזאת על מנת להימנע מאי הבנות ומבעיות, הגוררות לעיתים אזהרות וגירוש תוך קבלת "חותמת שחורה" בדרכון.

GVI

תכנית התנדבות עולמית שמטרתה לתרום ל- UNSDGs, באמצעות התנדבות בשטח, שותפויות מקומיות וגיוס כספים באמצעות GVITrust

המתנדבים הבוחרים להתנדב דרכם, משלמים עבור התוכניות, הלינה והכלכלה. ההתנדבות מאורגנת עבורם ע"י צוות שטח מנוסה. להשתתפות בתכנית זאת נדרשות בדיקות רקע ומתבצע תהליך סינון.

GVI is a global volunteer program that aims to contribute to the UNSDGs through in field volunteering, local partnerships and fundraising through the GVITrust.

Volunteer experienced is organized for them by experienced field staff on the ground. Background checks and pre-arrival screening are required.

My Library

אנא צרו קשר עם הספרייה טרם הגעתכם, נדרשות בדיקות רקע לתהליך סינון להתנדבות בפרויקט.

על המתנדבים לארגן לעצמם את אפשרויות הלינה והכלכלה. אולם אינם נדרשים לשלם עבור התנדבותם. תרומות תמיד תתקבלנה בשמחה.

Please contact the library before coming to volunteer. Background checks and pre-arrival screening are required to volunteer at @mylibrary.

Volunteers will have organize their on accommodation and food option, but are not required to pay a fee, though donations are always welcome.

טיולי יום בסביבות העיר Luang Prabang

רכיבה על אופניים אל הכפרים המקיפים את העיר: מומלץ לצאת לדרך מוקדם, לפני שמתחיל להיות חם מידי, להצטייד במים קרים ונשנושים טעימים. ניתן להמשיך לאורך Phothisalath Rd‬‏ החוצה מהעיר, חולפים על פני שני גשרים וממשיכים כברת דרך עד צומת גדולה ופונים ימינה. הדרך מובילה לכפר שקט, שיטוט בכפר מוביל לירידה רגלית נסתרת אל נהר המקונג, בנקודה המאפשרת תצפית על דייגים בסירותיהם ונוף יפיפה.

Nahm Dong Park

במרחק נסיעה של כ- 10 ק"מ מהעיר, בלב ג'ונגל טרופי ופראי, נמצא Nahm Dong Park, במקום פעילויות אתגריות וסדנאות שונות.

Adventure Pass: Entrance fee+welcome drink+TreeTop Walk+Zip-line

המחיר לכרטיס בשיא העונה: 184,000 קיפ ( USD 23). בתקופה זו בה התיירות בשפל, עלות הכרטיס נמכר בהנחה של 50%: 92,000 קיפ.

לכל קבוצה מוצמדים שני מדריכים דוברי אנגלית בסיסית, ציוד איכותי הכולל רתמת בטיחות, קסדה, וכפפות. מפתח ללוקר להשארת תיקים אישיים.

המקום מתוחזק באופן בטיחותי. המדריכים מסבירים על המסלול, מקפידים שהוראות הבטיחות הובנו כראוי. מאבטחים את המשתתפים לאורך כל הדרך ומקפידים לשגר באומגה רק כאשר הדרך פנויה. המדריכים מנציחים את הרגעים הנפלאים בציוד הצילום של המשתתפים. אומנם צילום אינו הצד החזק שלהם אבל הם מאוד משתדלים.

כפיר גולש באומגה

למזלנו הגשם הקל שהחל עם הגיענו לפארק פסק, האוויר מלא ניחוח גשם, נקי וקריר, הגלישה התבצעה בעומק הג'ונגל, המספק תפאורה מושלמת ליום מושלם! גלשנו במסלולי האומגה בהתלהבות רבה. רובם עוברים במסלולי 100 מטר כל אחד ולסיום גולשים בשני מסלולים בני 200 מטר.

בפארק, מסלולי הליכה לאורך הנהר והמפלים. מומלץ להגיע עם נעליים נוחות, חלקים אחדים במסלול, תלולים מעט וחלקלקים כאשר יורד גשם.

מנקודת התצפית נשקף נוף ההרים, עוצר נשימה, ובמרחק ניתן להבחין ב- Phousi mountain והמקדש המוזהב בפסגתו.

באזור המסעדות, ניתן לשבת ולנוח מהיום עמוס החוויות, בפינות ישיבה מוצלות ומטופחות. מומלץ להזמין משקה Butterfly מרענן וקר המוגש בכוס מיוחדת ונרקח מ- Butterfly pea flowers.

לפארק ניתן להגיע ברכב, טוק טוק, אופנוע ואם יצאתם מדעתכם כמונו, אז גם באופניים. ניווטנו את דרכינו בעזרת MAPS.ME. בחרנו באפליקציה מסלול אופניים. חלקו הראשון עובר בכביש 13 הסואן, בהמשך פנינו לדרך עפר החוצה כפרים קטנים ויפים. העליות/ירידות בדרך אל האושר, תלולות מאוד, דרך העפר הופכת עד מהרה רצופה מהמורות. למרבה המזל עבר במקום טנדר גדול עם ארגז פתוח. מאחור הצטופפו מספר אנשים. הבחינו בנו גוררים את האופניים במעלה הדרך התלולה והרטובה, נעצרו וסייעו לנו להעמיס את שלושת זוגות האופניים על הארגז ואפשרו לנו להצטופף עימם מאחורה. היינו אסירי תודה על טוב ליבם. נסענו איתם את שלושת הק"מ האחרונים עד פתח השמורה.

בדרך חזרה, רכבנו בזהירות במורדות ההרים החלקלקים ופנינו לכביש סלול חזרה לעיר. אומנם מסלול זה ארוך יותר אולם בטיחותי וקל יותר.

Kuang Si Waterfalls

אל שמורת Kuang Si Waterfalls היפים והמטופחים ניתן להגיע ללא קושי. ניתן לקרוא על הטיול הראשון שעשינו אל הפלים בפוסט לאוס.

חברים מקומיים, הכירו לנו מסלול נוסף אהוב על המקומיים. המפלים אמנם אינם גבוהים ומרשימים כמו בשמורה המוכרת. במקום בריכות קטנות, מים צלולים בגווני טורקיז, פינות מוצלות ושלוות. כדאי להגיע עם מחצלת ונשנושים (רק לא לשכוח לפנות את האשפה) ולבלות בגן עדן מופלא זה שעות אחדות.

הגישה למסלול יוצאת מהחנייה ליד המקדש, לא רחוק מהמסעדה Carpe Diem. בסמוך למקדש ישנה חנייה רחבת ידיים, שירותים ציבוריים, פינות ישיבה מסודרות בתשלום. בהמשך הדרך ניתן להגיע לפינות חמד יפות בטבע.

מפלי קואנג סי

חשוב לציין במידה ובוחרים להעמיק פנימה ולגלות את המקום, מסלול ההליכה בין הבריכות השונות מאתגר. המסלול מצריך שחייה וכולל טיפוס על סלעים חלקלקים. לסיום היום מומלץ לטייל בין בתי הכפר הקטן, אשר לגדת נהר.

Nong Khiaw

את יום הנישואין ה- 15 שלנו בחרנו לבלות עם חברינו בעיירה האהובה עלינו Nong Khiaw, על אף תחזית מזג האוויר הצפויה: גשם והצפות, החלטנו לצאת לדרך. בידיעה שאנו לא מתכננים לטייל באזור, רק לנוח ולהיות ביחד. על הטיול שעשינו בעבר בכפר הנפלא ניתן לקרוא בפוסט לאוס

בימים אלו בהם יש מיעוט משמעותי בתיירות, התחבורה היחידה היוצאת לעבר הכפר יוצאת מ- Northern Bus Station, המרוחקת כ- 3 ק"מ ממרכז העיר. ההגעה לתחנת האוטובוס בעזרת טוק טוק עולה כ- 15,000 קיפ לנוסע או כתלות ביכולת ההתמקחות איתם. אני מודה שבימים טרופים אלו, כשכולם כאן ובעולם, נאבקים על הישרדותם, אני פחות נוטה להתמקח אולם גם לא נותנת להם להגזים במחיר שהם גובים.

עלות כרטיס נסיעה ל- Nong Khiaw בוואן מקומי 40,000 קיפ. הנסיעה התארכה מעט בשל הגשם השוטף, עם הגיענו לתחנת האוטובוס הנטושה של הכפר, הגשם חדל. הליכה קצרה של כ- 400 מטרים הובילה אותנו אל מחוז חפצינו.

Waley הזמין עבורנו חדרים ב- Ou River House, זהו מבנה צף על Ou river, כולל בתוכו שישה חדרים זוגיים בלבד, שירוקלחת (אסלה ומקלחת בחדר שירותים קטן), ומאווררים. המחיר בהזמנה ישירה מבעל המקום הינו 150,000 קיפ ללילה, עבור חדר וארוחת בוקר.

לאחר שהתמקמנו בחדרינו, יצאנו לכפר לאכול ארוחת צהרים, הגשם התחדש ורענן את האוויר החם. עד מהרה הטפטוף הקל הפך להיות גשם עז הניתך בעוצמה רבה. גילנו לחרדתנו שהמסעדות הרבות בכפר סגורות, בתי הארחה סגורים גם הם. מראה הכפר הנטוש העציב אותי כל כך. עמדנו רגע מתחת לסככה של מסעדת Delilahs, המתנו שהגשם יירגע מעט. כמה התגעגעתי לעוגות הטעימות המוגשות במסעדה הזאת. אולם היא הייתה סגורה. טעם הקינוחים המתוק המתגלגל על הלשון, יישאר כנראה רק כזיכרון רחוק. בינתיים בעודי מבכה את קינוח יום הנישואין שלנו שאבד, הבחנתי בזווית עיני במשהו שנראה כמו מסעדה מקומית פתוחה למחצה. היא ממוקמת ממש ליד הגשר.

"חכו רגע כאן" אמרתי ובלי להמתין לתגובה, פרצתי בריצה מהירה לעבר המסעדה. התקבלתי בחיוך חמים. לשאלתי האם יש משהו לאכול, נעניתי בשאלה נבוכה, מה הייתי רוצה לאכול?

"כל דבר! הכי פשוט ומשביע". עניתי. אחרי מחשבה הוספתי, "אפילו מרק נודל צמחוני, יהיה מצוין כעת". היא חייכה בהקלה. "כן" הנהנה בראשה. תוך דקות היא ארגנה שולחן עבור שישה סועדים, בעודי מסמנת לכולם להגיע.

הם התקשו מעט לחצות את הכביש המוצף והתקבלו באהדה גדולה. הגברת החביבה, נעלמה מעיננו חמושה במטריה גדולה, כשהיא שבה לבסוף, ידיה היו עמוסות שקיות עם מצרכים, תוך דקות היא הכינה לנו ארוחת צהרים טעימה מאוד ומשביעה. עיניה זהרו משמחה כשזללנו בהנאה רבה.

בינתיים הגשם הכבד נרגע. ההצפה בכביש נעלמה כלא הייתה. עשינו פעמינו חזרה למלון. חנויות בודדות החלו פותחות את דלתותיהם, עצרנו רגע להצטיידות בחנות מכולת קטנה בה נהגנו לקנות בשהותנו הקודמת, הבעלים זהו אותנו מיד וקבלו את פנינו בשמחה. הם סיפרו לנו שמאז התפרצות הנגיף והעלמות התיירים, המקומיים מתקשים מאוד כלכלית.

שבנו חזרה. השמש זרחה מבעד לעננים הכבדים. הרחובות יבשו, האוויר היה חם ומהביל. החבורה העליזה קפצה עם הבגדים לנהר להתרעננות.

על גדת הנהר במסעדה המקומית ישנן זולות מוצלות וצעירים מקומיים הגיעו לבילוי יומי הכולל הרבה אוכל, אלכוהול ומוזיקה בווליום מאתגר. היה רגע בו חשבתי שתפרוץ שם מהומה רבתית, אולם הקבוצות השונות הקפידו לגלות התחשבות רבה ולמרבה המזל הם הנמיכו את עוצמת המוזיקה מיוזמתם כאשר הם הבחינו בניסיונות של אחרים להשמיע מוזיקה שונה משלהם.

Alms giving ceremony

מעט אחרי חמש בבוקר, העיר המנומנמת מתחילה להתעורר לחיים. נזירים יוצאים בטורים מסודרים מהמקדשים הרבים המפוזרים בעיר. הנזירים פוסעים יחפים, בידיהם נושאים כלים לאיסוף תרומות המזון. המקומיים כבר ממתינים להם בציפייה דרוכה, לקיים את הטקס העתיק יומין Alms giving ceremony, ישובים על מחצלות פשוטות, מנחתם מוכנה.

שייט בנהר

באחד מסופי השבוע, חברים הזמינו אותנו להצטרף ליום שייט במעלה הנהר. מאוחר יותר תכננו ארוחת צהרים בחווה אורגנית השייכת לאחד מחבריהם, בחור וולשי הנשוי לאשה מקומית.

בעלת הסירה Emi היא מהגרת אוסטרלית, ובעלת חברה לטיולי שייט Banana Boat. שטנו לאורך הנהר הציורי במשך כשעת הפלגה צפונה. הגענו לאזור מפגש הנהרות: נהר מקונג עם נהר או. בתוך דקות ספורות השמיים התקדרו בעננים כבדים וסופת גשמים עזה פרצה.

המתנו כעשר דקות בצד הגדה עד יעבור זעם. אט אט, הגשם נחלש והמשכנו מעט צפונה, אל אתר הבנייה של הסכר החדש. הסכר הינו פרויקט בשיתוף חברות מתאילנד וסין. אמי הסבירה לנו שבסיום בניית הסכר, האזור יהפוך להיות אגם ענק, וכבר לא יתאפשר לשוט צפונה בקטע הזה.

אמי סיפרה לנו על הפרויקטים הרבים שהיא עסוקה בהם. פרויקט מרתק אחד עוסק בסיוע לאנשי הכפרים ואנשים ממעמד מוחלש להפוך את הידע שלהם במלאכות יד מסורתיות, לעבודות אמנות, טקסטיל וכלי בית יפיפיים לשם שיפור יכולת ההתפרנסות שלהם.

מידע נוסף על הפרויקט ניתן למצוא באתר Ma te sai

Mrs. Emi Weir mobile & whatsapp +8562056260620

בסיום תצפית על אתר בניית הסכר, סבנו על עקבותינו. לאחר כחצי שעה של שייט הגענו אל החווה האורגנית. על גדת הנהר כבר המתין לנו המארח, Gerry חברו הטוב של חברינו אדרי.

ג'רי גבר מקסים ממוצא וולשי, עיתונאי שטייל ברחבי העולם הגדול. התגלה כאיש שיח מרתק. אשתו ארחה אותנו בנדיבות והגישה מאכלים מקומיים טעימים וחריפים בטירוף.

בחווה אפרוחים וברווזונים, הילדים הצעירים בחבורה פרצו בקריאות שמחה למראם. אחר כך הם דלגו במדרונות ההר בקלילות, בין עצי הפרי השונים ושבו אל גדת הנהר. כפיר לא עמד בפיתוי וזינק בבגדיו אל הנהר לשחייה מרעננת.

התנדנדתי להנאתי בערסל והבטתי בחבורת הילדים המתרוצצת ומלהגת בבליל שפות שונות: אנגלית, לאו, וייטנאמית ועברית. "מה עוד צריך בחיים?" תהיתי בליבי.

כשעשיתי את דרכי חזרה במורד השביל הבוצי לכיוון הסירה, עצרתי רגע והבטתי עוד פעם אחת אל ההרים העוצמתיים המקיפים את הנהר. נשמתי עמוק את ריח האוויר הנקי. ניחוח מתוק שלאחר גשם מילא את ראותי. נהניתי מהלחות הגבוהה שהותירה את עורי מיוזע (כן, כן אני קצת הזויה, אני מודה!)

"אני לא מצליחה לדמיין את עצמי חוזרת אל החיים הקודמים שלי" אמרתי בשקט.

ג'רי נעמד לצדי, "אני יודע" הוא אמר, תוך שהוא הנהן בהסכמה בראשו. הוא הביט בי רגע אחד ארוך בחיוך. "אני יודע!" אמר במבטאו הכבד.

אולי יעניין אותך גם...

אישה מקומית מקהילת הנשים הצוללות צלילה חופשית באי ג'ג'ו שבקוריאה

האי ג'ג'ו – אומנות הצלילה החופשית של נשות הים

באי ג'ג'ו הסמוך לחופיה של קוריאה הדרומית, התפתחה לאורך השנים קהילת נשים המכונות "האניאו" נשות הים. הן פיתחו מסורת צלילה חופשית לעומק ולצידה התפתחה מסורת ותרבות מרתקת הנמצאות בסכנת העלמות.
מי הן נשות הים המסתוריות? קראו במאמר

לקריאת המאמר המלא ←
שחף מאופרת ולבושה כמאיקו

עולמן המסתורי של המאיקו והגיישה

ליפן מסורת תרבותית מרתקת וייחודית.
בתרבות המסורתית העכשווית תפקיד הגיישה להיות מעין מארחת על מנת להנעים את זמנו של הלקוח ולשחררו מטרדות היום. בנוסף, הן משמשות כמדריכות לתוך עולם התרבות היפני, בריקוד, נגינה או שירה, בטקסיות מסורתית ועוד.
גיישה מתחילה את הכשרתה לתפקיד בתור מאיקו, כאשר היא נערה צעירה בת 15. במשך 5 שנים היא מתמחה במגוון מקצועות אומנות.
עם סיום לימודיה היא תוכר כגיישה.
עולמן של המאיקו נראה נוצץ אולם ישנו צד אפל המעיב על חיי הזוהר שלהן.

לקריאת המאמר המלא ←
ארה כחולה בביצות פנטנל - צולם בשנת 2017

ברזיל

היה זה ביקורינו השני בברזיל, נראה היה שזה סיום נאות למסע שהתחיל אי שם בשלהי קיץ 2017.
יקבים ועיירות ציוריות היוו תפאורה מושלמת לימים מרגשים.
עבורי זהו הביקור הרביעי במדינה היפה והקסומה ולראשונה בחיי הרגשתי שזהו, סוף סוף, אני יכולה להניח לה ולחקור מקומות חדשים.

לקריאת המאמר המלא ←
תצפית על הקרחון פריטו מורנו

ארגנטינה – אל "ארץ בעלי הרגליים הענקיות"

מסע אל נופיה העוצמתיים של פטגוניה. טרקים בין לגונות טורקיז ותצפית על הר הפיץ רוי. תצפית על קרחון פריטו מורנו המכונה הקרחון המתנפץ ומסלול הליכה על הקרחון.
מופעי טנגו ברחוב ולסיום ביקור מרגש במפלי האיגואסו המרהיבים.

לקריאת המאמר המלא ←
שלדג

צ'ילה

צ'ילה – פארקים ושמורות טבע יפות ומטופחות מציגות טבע עוצמתי, אגמים בגווני טורקיז ונהרות גועשים.
במסע ספונטני חצינו את הקרטרה אוסטרל. מסלול שבחלקו נוח לנהיגה וכולל מעבר במעבורות ובהמשכו מאתגר אך בלתי נשכח.

לקריאת המאמר המלא ←
להקת פלמינגו ג'יימס

בוליביה

בוליביה הייתה הפתעת המסע שלנו. פתחנו בטיול באי השמש שבאגם טיטיקקה.
את השנה האזרחית החדשה קיבלנו בלה פאז. טיילנו בעמק הירח ובשוק המכשפות הקריפי.
זכינו למפגש מרגש עם הכורים במכרות פוטוסי, למדנו על אורח חייהם, עבודתם הקשה והאמונות שלהם.
ביקרנו בסלאר דה איוני הבלתי נשכח והלגונות ולסיום סיירנו ביקבים של בוליביה והרמנו לפרידה כוסית סינגני, המשקה הלאומי והמושלם של בוליביה

לקריאת המאמר המלא ←
פסגת ההר הצעיר מתנשאת מעל חורבות העיר מאצ'ו פיצו

פרו

Chiclayo הצצתי בגוגל מפות, ככל שהאוטובוס התקרב לעיר Chiclayo, התחושה המבשרת רעות, גדלה והתעצמה בתוכי. כשהגענו לבסוף, שלוש שעות אחרי הזמן שנאמר לנו. מצאנו את

לקריאת המאמר המלא ←
קוליברי ורוד-אוזן נוצץ

אקוודור

מעבר הגבול קולומביה אקוודור – Rumichaca International Bridge חצינו את גשר הידידות והגענו לכניסה למשרדי ההגירה בצד האקוודורי. התבשרנו שביום הקודם בוטלו תקנות הקורונה ואין

לקריאת המאמר המלא ←
תוכי Orange-chinned Parakeet

קולומביה – זיכרונות ותקוות

חלקו האחרון של הביקור במדינה הכי אהובה עלי בעולם כולו: קולומביה!
בחלק זה של המסע, הציף אותי גל געגועים לחברים מהעבר. בקרנו בקאלי, פופאין, סן אגוסטין ופסטו.
בדרכנו לאקוודור, עצרנו לבקר בבזיליקת Santuario de Las Lajas היפיפייה.

לקריאת המאמר המלא ←
אומיירה סנצ'ז כפי שהוצחה לפני מותה על ידי הצלם הצרפתי פרנק פורנייה

קולומביה – הטרגדיה בעקבות התפרצות הר הגעש רואיז

סיפורה הטראגי של הנערה הקולומביאנית אומיירה סנצ'ז בעקבות התפרצות הר הגעש בשנת 1985 הסעיר את העולם כולו. הצלם הצרפתי פרנק פורנייה הנציח אותה במצלמתו שעות אחדות לפני מותה. תמונתו האייקונית משמרת את זכרה ומספרת את הטרגדיה שלה ושל כפרה.

לקריאת המאמר המלא ←
תצפית על מאגר המים

קולומביה – העיירה הכי צבעונית בעולם!

סיפורה המרתק של העיירה גואטפה. עיירת תיירות יפיפייה וצבעונית אשר עלתה על המפה בזכות מונוליט גרניט המתנשא מעל מאגר מים קסום ומשקיף אל הכפרים באזור.
מגואטפה ניתן לצאת לסיור אל שרידי הכפר פניול ולהריסות האחוזה של פבלו אסקובר.

לקריאת המאמר המלא ←
הגרפיטי הנחבא מעט מהעין, מעלה מסר חשוב של שוויון וחופש לתושבי הקומונה האפרו-קולומבינית אשר במשך שנים רבות הופלו לרעה.

קולומביה – "עיר האביב הנצחי"

אמנם הלילות בעיר מדיין היו מפוקפקים אולם הימים היו מרתקים!
הפעם חוש ההומור המשובח והיצירתיות המדהימה שייכים לפבלו אסקובר, ברון סמים ונרקו-טרוריסט מהאכזרים שידעה האנושות.
קראו על סיפורו המדהים של אסקובר ועל סיפורה המרגש של קומונה 13.

לקריאת המאמר המלא ←
ציור קיר של אישה צעירה ופרפר

קולומביה

הנחיתה בקולומביה הציפה בי זיכרונות מרגשים מן העבר. לשמחתי שני המתבגרים שלי התאהבו במדינה המשוגעת והמיוחדת הזאת, באנשיה הצבעוניים ובתרבות המרתקת. לגמרי במקרה נקלענו לטקס ההשבעה ההיסטורי של נשיא קולומביה השנוי במחלוקת גוסטבו פטרו. שמענו את הקולות בעד ונגד ונשארנו עם תפילה בלב, שאנשיה של המדינה האהובה עלינו יזכו למנהיג טוב שיוביל אותם לחיי בטחון ושלווה.
במבחן הזמן, נראה שהמתנגדים אשר השמיעו קולם במחאה צדקו.

לקריאת המאמר המלא ←
שחף וכפיר בשיעור גלישה

קוסטה ריקה

קוסטה ריקה – אחד המונחים שכדאי להכיר לפני ביקור בקוסטה ריקה הינו: ¡Pura Vida! פירושו המילולי: "חיים טהורים" אולם זוהי אינה סתם אמירה, זוהי דרך חיים!
חלקו הראשון במסע אל קוסטה ריקה ואוצרותיה

לקריאת המאמר המלא ←
כפיר גולש במורד ההר

ניקרגואה

ניקרגואה – מדינה שידעה מלחמת אזרחים אלימה וקשה, עוני וסבל רב עליה למדנו בסיור שקיעה "ההיסטוריה האפלה"
טיול הרפתקאות אל הר הגעש הפעיל Cerro Negro וגלישה על לוח עץ במורדותיו.

לקריאת המאמר המלא ←
שלושה תוכי ארה ארגמנית על ענף

הונדורס

הונדורס – חורבות קופן והצד האפל של שליטיה.
פרויקט שימור תוכי המקאו.
צלילות ושחיה עם שנורקל באי אוטילה וטרגדיית זיהום האוקיינוס.

לקריאת המאמר המלא ←
טחן נקוד

מערכת שונית המחסום המסו – אמריקאית

מערכת שונית המחסום המסו-אמריקאית (MBRS או MAR) היא המערכת האקולוגית הגדולה ביותר של השונית באמריקה והשנייה בגודלה בעולם אחרי שונית המחסום הגדולה באוסטרליה. גודלה כ- 1,000 ק"מ מצפון חצי האי יוקטן במקסיקו ועד לחופי בליז, גואטמלה והונדורס. היא מרוחקת כ- 300 מטר מקו החוף ומורכבת מסדרה של שבע שוניות אלמוגים קשים ורכים המשמשים בתי גידול למגוון עצום של מינים ימיים.

לקריאת המאמר המלא ←
במכתש של Volcán de Santa Ana יש לגונה בגווני טורקיז בהיר

אל סלבדור – שחר חדש מפציע

אל סלבדור – המדינה שהייתה מוכרת בגלל מלחמת האזרחים הקשה, אלימות ועוני רב, שינתה את פניה.
פגשנו אנשים ידידותיים וטובי לב.
השינוי ניכר בכל פינה במדינה הקטנה והיפה.
גם הפעם גולת הכותרת של מסענו היה ביקור בהר געש אשר במכתשו לגונה יפה בגווני טורקיז.

לקריאת המאמר המלא ←
זריחה - קרן שמש ראשונה מאירה

גואטמלה

גואטמלה – טיקאל האתר הארכיאולוגי המרתק, ערים עתיקות, כפרים ססגוניים המשמרים על תרבות ומסורת. אגם אטיטילן הציורי,
הרי געש מרשימים וחוויות בלתי נשכחות

לקריאת המאמר המלא ←
קוף עכביש

בליז

חגיגות בר המצווה לכפיר ביעד קסום ומרגש האי סן פדרו. לאחר צלילות מרתקות והמאתגרות בשונית המחסום המסו אמריקאית, הפלגנו לאי קולקר. נפעמנו מבתי הגידול הרבים והמגוונים באי ובים.
המשכנו לביקור מיוחד בפנים היבשת וחווינו טיולים מרהיבים אל עומק האדמה.

לקריאת המאמר המלא ←
מראה מיסטי שנוצר כאשר קרן שמש חודרת למערה ומאירה את השכבות העליונות של המים הצלולים.

מקסיקו – לצלול במסתורי הסנוטס

מקסיקו היא ביתם של כמה מאתרי הצלילה הייחודיים והמרתקים ביותר בעולם – אתרי צלילה ב- Cenotes. מרבית הסנוטס ממוקמים בחצי האי יוקטן.
הצוללים חווים תחושת ריחוף במרחב הקסום של מערות תת קרקעיות בנות אלפי שנה.
מרחב זה משלב תופעות טבע ייחודיות והיסטוריה מרתקת.

לקריאת המאמר המלא ←
ציור קיר של פומה

מקסיקו

Ciudad de México "אמא, את מתרגשת?" כפיר שאל, מבטו חקר את פני. היססתי לרגע. מזה שעות אחדות תחושת בטן מבשרת רעות העיקה עלי. "אני מניחה

לקריאת המאמר המלא ←
האגם בסנטרל פארק, העצים מסביב בצבעי שלכת אדום זהוב וירוק

ארצות הברית – ניו יורק

ניו יורק מרתקת ומיוחדת. נדמה שהעיר לא נחה לרגע. יש בה שלל מוזיאונים מרתקים. חנויות שוקולד מיוחדות וקונדיטוריות משובחות. הסנטרל פארק בצבעי שלכת נפלאים.
כל אלו ועוד מהווים תפאורה נהדרת לתחילת מסענו החדש ביבשת אמריקה.

לקריאת המאמר המלא ←
מוזיאון האשליות בתל אביב-שחף כאילו אוכלת את כפיר מתוך צלחת

מסע חדש בפתח

החזרה לארץ הותירה אותנו מבולבלים ואומללים. נדמה היה שבשנתיים בהם נעדרנו הכל השתנה ללא היכר.
לאחר תקופת החלמה של בתנו, הבנו שנכון לנו לשוב אל המסע. הפעם אל צדו האחר של כדור הארץ, אל יבשת אמריקה.

לקריאת המאמר המלא ←
ציור גרפיטי של ילד יושב על המדרכה וראשו מכוסה בדלי

לאוס – פרידה

המסע שלנו בלאוס הגיע אל קיצו. נפרדנו בעצב מחברינו היקרים.
נפרדנו מחפצנו הרבים, את חלקם מכרנו ואת חלקם תרמנו.
יצאנו למסע הארוך הביתה. מסע שנמשך שבעה ימים ארוכים ומטלטלים רגשית ופיזית.

לקריאת המאמר המלא ←
בודהה

לאוס – חגיגות השנה החדשה

חגיגות השנה הבודהיסטית בלאוס, משלבות מסורות עתיקות לצד מסיבות מים פרועות רוויות אלכוהול ואוכל.
אחרי החגיגות ההמוניות, התפרצה מגפת הקורונה. לאחר תקופת סגר קצרה חזרנו לשגרה נפלאה.
היו אלו הימים האחרונים שלנו במדינה שהפכה להיות לנו לבית שני.

לקריאת המאמר המלא ←
ספינת אור - בצורת דרקון לבן

לאוס – חגים ופסטיבלים

לאוס – מסורות עתיקות ומרתקות נשמרות לאורך דורות.
המקומיים מציינים ימים חשובים בלוח השנה הבודהיסטי וגם חגיגות האלווין, חג המולד והשנה האזרחית החדשה.
בלואנג פראבנג מתקיימים אירועי התרמה לבית החולים לילדים ופסטיבלים של אוכל ופולקלור מקומי.

לקריאת המאמר המלא ←
גדת המקונג, נטושה בתקופת מגיפת הקורונה

לאוס – זה קורה שהדרך מתמשכת…

רחובותיה של לואנג פראבנג התרוקנו. סגר הוכרז ותחושת אי וודאות הורגשה מסביב. מצאנו בית לשהות בו ומצאנו חברים חדשים.
חגגנו את ליל הסדר וציינו את יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל.
הזמן חלף בעצלתיים ואנו התלבטנו לאן ימשיך מסענו.

לקריאת המאמר המלא ←
צילום של כובעים

לאוס

לאוס – הגענו אליה במטרה לחצות את הגבול לסין השכנה. אולם לאלוהי המסע היו תכניות אחרות עבורנו.
התאהבנו במדינה המיוחדת, בתושביה העדינים ובנופיה הקסומים.
באותם ימים לא ידענו שלאוס תהפוך עד מהרה לביתנו השני.
פרק ראשון במסענו המופלא בלאוס.

לקריאת המאמר המלא ←
צב בסכנת הכחדה במרכז שימור שבים

וייטנאם

הנופים בוייטנאם הם מהיפים בדרום-מזרח אסיה.
מערות נטיפים, מפרץ הלונג בי הציורי. נופי לופ הג'יאנג המפורסם, הותירו אותנו נפעמים אל מול עוצמתו של הטבע.

לקריאת המאמר המלא ←
קוף חושף שיניים

קמבודיה

מקדשי אנגקור המרשימים לאור זריחה. נחשפים מתוך הג'ונגל, מספרים היסטוריה מרתקת טבולה בדם.
העדות לעבר הרצחני של החמר רוז נמצא בכל פינה במדינה.

לקריאת המאמר המלא ←
דיג בתלבושת מסורתית מדגים שיטות דיג עתיקות

מיאנמר – המסע אל הלא נודע

הטרק הקסום אל אגם אינלה, מפגיש אותנו עם מסורות דייג עתיקות, כפריים ידידותיים ונופים מרהיבים.
בהמשך הכרנו את עברה המפואר של העיר בגאן, נחשפנו למסורות ולתרבות המרתקת.
משם יצאנו להכיר את הכפרים המרתקים של שבטי הצ'ין והנשים המקועקעות, זכינו לחוויות מרגשות ובלתי נשכחות.

לקריאת המאמר המלא ←
צב ים ירוק

לצלול בדרום-מזרח אסיה

בים אנדמן, קו פיפי מושך צוללים בזכות מימיו הצלולים והחיים הימיים המגוונים שלו. חקרו שוניות אלמוגים תוססות ומערות תת-מימיות, שבהן אתם עשויים לפגוש בלהקות דגים צבעוניים. בנוסף, קו טאו, "אי הצבים" אשר במפרץ תאילנד, מציע מקלט לצבי ים ושלל אתרי שנורקלינג וצלילה המתאימים לצוללים מתחילים וותיקים כאחד. מה שהופך אותו ליעד שחובה לבקר בו לחקר תת ימי בדרום מזרח אסיה.

לקריאת המאמר המלא ←
כפיר צולל במי הנהר הצלולים

תאילנד – צפון המדינה

מסענו בתאילנד המשיך צפונה, אל האזור ההררי הירוק והשלו.
יצאנו לטרק הראשון שלנו. טרק אל שבט הקארן.
ביקרנו בפינות חן בטבע הקסום והמשכנו לעיר הגבול Mae Sot, במטרה לחצות למיאנמר השכנה.

לקריאת המאמר המלא ←
צילום תקריב של פסל הבודהה השוכב

תאילנד – המסע מתחיל

עם שוך ההתרגשות הראשונית, כל אחד מאתנו עבר תהליך של הסתגלות מרגש. לצד החוויה התרבותית, חווינו משברים וגעגועים אל החברים והמשפחה שהותרנו בארץ. עם הזמן התחלנו ליהנות מיופייה של תאילנד, מהאנשים המיוחדים שפגשנו ומהדברים הקטנים והטיפשיים שנקרו בדרכנו.

לקריאת המאמר המלא ←
טביעות רגלינו בחולות ז'יז'וקה דה ז'ריקואקוארה, ברזיל 2017

יום אחד

הזרעים לקיומו של המסע המשפחתי שלנו בעולם, נזרעו בשלהי חורף 1993, כשיצאתי לטיול הגדול אחרי צבא. מאז יצאתי למסעות רבים אולם המסע הנוכחי, עם בני משפחתי, הוא אינו עוד מסע של נופים ותרבויות אלא מסע אל מעמקי הנפש וההוויה של כל אחד מאתנו, כשהעולם מסביב, משמש לנו תפאורה מושלמת של יופי טהור.

לקריאת המאמר המלא ←
החז'נה החצוב בסלע הורדרד-אדמדם

אל אוצרותיה הקדומים של ירדן

מסע בעקבות תרבות עתיקה, אשר נעלמה אל חולות הזמן. הנבטים, שבט נוודים מסתורי שנדד וסחר לאורך דרך הבשמים והותיר אחריו את אחד המקומות היפים בעולם, העיר האבודה פטרה.
התחקינו אחר עקבותיהם המרתקים, בשמורת ואדי רם היפיפייה, דרך סיק אל בריד ופטרה, העיר באדום.

לקריאת המאמר המלא ←